Lavkarbo hvitløksbrød og litt lavkarbo snakk

Hei,

Nå har jeg prøvd havrefiber for første gang og det gav så absolutt mer smak! OMG så fantastisk gode dette hvitløksbrødet ble!

Endelig har Tights.no fått havrefiber inn på lager igjen og jeg har en rabattkode til deg om du vil bestille – da får du 50 kroner rabatt på din første ordre med koden 7V8ZS.

Mange har spurt siste tiden om hva jeg spiser iløpet av en vanlig dag, så her kommer en liten oversikt på det også. Men sant skal sies at dette varierer noe fra dag til dag og mye utifra hva jeg skal gjøre iløpet av dagen. Jeg er ikke så strikt og teller heller ikke nøyaktig karbohydrater, bare “sånn ca” så lenge jeg vet at det er lite karbohydrater i de ingredisene jeg inntar. Jeg begynte med lavkarbo kost fra år 2015/ 2016 så har holdt på en stund.

En typisk måltids dag for meg 3-4 måltider (dette er hva jeg liker å spise nå, det varierer selvfølgelig😊)

 

  • Frokost ca kl 06: 1 stk knekkebrød med majones og  brieost/ hvitost
  • Lunsj ca kl 11: 2 stk knekkebrød med smør og hvitost og gjerne en skyr yoghurt (dette har jeg nesten alltid med meg på jobb, men det er ikke alltid jeg rekker å spise….)
  • Middag ca kl 16.30: 1 porsjon middag, er middagen mektig trenger jeg ikke spise mer resten av dagen.
  • Kveldsmat ca kl 20: 1 kopp grønn te med sitron (love it!) og gjerne et kokt egg og/ eller hvitost / brie ost skjært i skiver.

Starter jeg dagen med fettkaffe som denne fettkaffe-moccaen HER har jeg ikke behov for å spise noe før til middag. En gyllen regel for meg er at jo mer fett jeg spiser så kutter jeg mer ned på karbohydratene, og spiser jeg mer karbohydrater kutter jeg ned  på fettet. Fettet holder en mett lenger så da kan det gå litt tid mellom måltidene, og dersom en ønsker å gå ned i vekt kan det være gunstig.

Håper dette virker oversiktlig og greit 😊

 

 

 

 

 

 

Hvitløksbrød/ brytebrød

(ca 7 stk)

 

2 egg

1 ss sukrin gold

75 gram havrefiber

15 gram kokosmel

1,5 ss psyllium/ fiber husk

1 ts salt

1 ss bakepulver

                                   1,5 dl (halvt beger) rømme

1 dl kremfløte

litt matolje til utbaking

 

Hvitløkssmør

ca 3 ss smør

1 fedd hvitløk presset i hvitløkspresse

 

Start med å vispe egg og sukrin i ca 5 minutt, jeg bruker kjøkkenmaskin med ballongvisp.

Jeg bytter ballongvispen med eltekrok og heller de tørre ingrediensene oppi eggene.

La kjøkkenmaskinen gå på lav fart.

Tilsett rømme og kremfløte.

La deigen stå i ca 5 minutt (psyllium /fiber husk trenger noen minutter så blir deigen fastere) så har du en fast deig det skal være mulig å rulle boller med.

Dersom deigen er for våt fortsatt kan du tilsette mer psyllium eller mer havrefiber/kokosmel.

Lag hvitløkssmør.

Ha litt matolje på hendene når du deler deigen i 7 deler.

Lag et lite hull med en finger under hver bolle/ brød og ha litt smør inni, tett så hullet igjen med litt deig før du legger de på stekeplate ikledd bakepapir.

Pensle med litt vann på toppen, og dryss gjerne litt fiberhusk over før de settes i ovnen.

Ikke forvarm stekeovnen, men sett brødene midt i kald ovn og skru varmen opp til 200 grader (over og under varme).

Stek ca 30 minutter til brødene er gjennomstekte.

jeg drysset over litt tørket persille når de var ferdig stekte.

 

De er kjempegode som de er, eller server gjerne  som tilbehør til lasagne eller supper.

 

Håper det smaker!

 

Ønsker deg en god dag!

💗

 

Følg meg gjerne på instagram: @katrinestenhjem

 

 

 

 

 

 

#lavkarbo #brytebrød #lowcarb #garlicbread #hvitløksbrød #lchf #ketobread #sukkerfri #glutenfri

13 kommentarer

Siste innlegg