Lavkarbo marengs / pikekyss

Hei!

Jeg hadde  eggehviter igjen etter pasta carbonara middagen jeg lagde for noen dager siden, så istedet for å kaste eggehvitene ble det mini marengs  som er kjempegodt og enkelt å lage 🙂

Pikekyss /marengs

4 eggehviter

ca 4 ss natreen strø (etter smak)

et par salt-korn

ca 1 ts vaniljessens (etter smak)

konditorfarge

 

Sett stekeovnen på 150 grader.

Kjør eggehviter, salt og vaniljessens på høy hastighet med en mikser.

Kjør dette til det er blitt hvitt og stivt skum.

Tilsett søtningen etter smak.

Og kjør blandingen videre til den er stiv og blank.

Fordel marengsen i to skåler og tilsett noen dråper  konditorfarge.

Bland fargen lett inn i marengsen.

Nå kan du fylle 2 sprøyteposer med marengsen i hver farge, bruk en stor tipp og sprøyt ut marengstopper/ pikekyss på en stekeplate ikledd bakepapir.

Stek marengsen i 45 minutter.

Jeg fikk to brett med marengstopper, da er det lurt å bytte om på øverst og nederste brett etter ca 30- 40 minutter.

Skru så av ovnen og la de stå å tørke videre i ca 1 time ( mens de står i ovnen.)

Prøv å løsne marengsen fra bakepairet med en stekespade eller  en skarp kniv, er det fortsatt litt seige må de stå lenger i ovnen.

Håper det smaker!

Ønsker deg en flott dag!

 

 

 

#margengs #lavkarbo

 

7 kommentarer
    1. Hei, jeg lagde marengs etter din oppskrift idag, men byttet ut natren med tagatesse… det ble ikke vellykket, har du noe tips om hva jeg skulle gjort annerledes?
      Marengsene ble helt brune og smakte emment papir😤🤣

      1. Tagatesse kan ikke brukes i marengs såvidt jeg vet, så det er nok der feilen ligger. Natreen eller sukrinmelis eventuelt en blanding av natreen og sukrinmelis går bra 🙂

        1. Ser jeg har skrevet at en kan eventuelt bruke annen søtning, men tagatesse går desverre ikke, så jeg fjerner dette om annen søtning fra innlegget… Leit å høre at det gikk dårlig med marengsene!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg