Lavkarbo middagstilbehør-tips

Hei!

I dag vil jeg dele et kjempegodt middagstilbehør som er et godt alternativ til fløtegratinerte poteter. Dette er veldig enkelt å  lage og smaker kjempegodt! Det passer til både kjøtt og kylling for å nevne noe. Oppskriften finner du under bildene.

Fløtegratinerte persillerot og sellerirot

(ca 2 porsjoner)

130 gram sellerirot (= 3,6 gram karbo ifølge matvaretabellen)

120 gram persillerot (= ca 8,7 gram karbo )

2 dl fløte

1  fedd hvitløk (eller 2 små fedd), presset

ca 1 ts salt

litt pepper

gjerne litt grillkrydder også

revet hvitost

Sett stekeovnen på 200 grader (oppe og nede varme).

Skrell og skyll sellerirot og persiellerot. Selleriroten skjæres opp  i mindre deler og  skjær  så alt i tynne skiver og legg i en ildfast form.

Mål opp fløte i et dl-mål og bland inn presset hvitløk, salt, pepper og eventuelt litt grillkrydder, hell dette over de skivete grønnsakene. Sett til steking midt i ovnen i ca 20 minutter.

Rasp hvitost over og  sett inn igjen i stekeovnen i ca 15 minutter til. Når grønnsakene er møre er det ferdig. Pass på at toppen ikke svir seg, det kan være lurt å legge et bakepapir over dersom osten begynner å få farge. Steketiden avhenger av hvor tykke/tynne skiver du skjærer av grønnsakene.

Håper det smaker!

Ha en fin dag!

#spisogspar #blogg #matglede #helse #tips #fløtegratinertegrønnsaker #middag #helse #lavkarbo #lavkarbomat #hverdag #helg

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg