Lavkarbo middagstips

 

Hei,

Igår laget jeg denne retten som ble kjempegod synes jeg 🙂 Ungene fikk makaroni grateng med skinke og jeg og mannen min spiste dette. Ja jeg lager stort sett to middager hver dag, men dette er jo enkle middager da som ikke tar mye tid å lage 😀

Jeg oppdaget til min store forskrekkelse da jeg skulle lage den hvite sausen at jeg ikke hadde smøreost, så da tok jeg rømme istedet, og det gjorde  virkelig susen – eller sausen får jeg si, for det ble jo kjempegodt 😀

Strimlet skinke, blomkål, brokkoli og spinat grateng

(4 porsjoner)

 

Hvitsaus:

2 dl fløte (2, 9 gram karbo pr 100 gram)

4 ss rømme (2,9 gram karbo pr 100 gram) eller gresk yoghurt, Lindahl (5,8 gram karbo pr 100 gram)

1 ts Jbk (Johannesbrød kjernemel)

2 ts muskatnøtt krydder

salt etter smak

 

Fyll:

250 gram Blomkål (2,3 gram karbo pr 100 gram)

250 gram Brokkoli (2,1 gram karbo pr 100 gram)

100 gram Smårett skinke/ strimlet skinke

en håndfull spinat blader  (0,7 gram karbo pr 100 gram)

hvitost til topping

 

Sett stekeovnen på 200 grader (oppe og nede varme)

Lag sausen: ha fløte, rømme og johannesbrødkjernemel (jeg drysser det over) og visp godt til det begynner å småkoke da skrur du ned varmen.

Tilsett muskatkrydder og salt etter smak.

Vask, rens og skjær opp  blomkål og brokkoli.

Legg blomkål, brokkoli og skinke utover i en ildfast form ca 20x 20 cm.

Spre utover spinatblader  og hell sausen over.

Legg osteskiver  på toppen og sett  inn i  stekeovnen på midterste rille.

Stek i ca 20 minutter (til grønnsakene er møre)

Dryss gjerne mer spinatblader over gratengen ved servering.

Håper det smaker!

 

Ønsker deg en fin dag!

 

 

 

 

 

 

#lavkarbo #middag #grateng #lavkarbograteng

 

4 kommentarer
      1. Ja, det blir gjerne sånn, men en kan også gjøre det mer lettvint og lage en stor porsjon med feks kjøttdeig i tomatsaus og servere pasta til de dom ønsker det og squashgetti til resten 😁😁❤️🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg