Lavkarbo suksesskake

Reklame | Tights.no

Hei 😊

Denne kaken er min favorittkake, og jeg bare elsker den gulekremen på toppen💗💗💗

Denne dessertkaken er både sukkerfri og glutenfri og kan også gjøres laktosefri om du velger laktosefri produkter (smør og fløte). Jeg har brukt mandelmel som IKKE er fettredusert fra Tights.no.

Denne gangen stekte jeg bunnen i airfryeren, og det gikk veldig fint!

 

 

 

 

Gul kake/Suksessterte

(en liten kakeform; 20 cm)

 

3 eggehviter

120 gram mandelmel (ikke fettredusert)

1 ts bakepulver

50 gram Finesse bakesukker

 

Gul krem

4 eggeplommer

30 gram Finesse bakesukker

1 dl fløte

1 ts vaniljepulver eller vaniljeessens

90 gram romtemperert smør

 

Om du steker i stekeovn: Sett stekeovnen på 175 grader.

Ha 3 eggehviter (ta vare på eggeplommene som skal brukes i den gule kremen) i en ren bolle og visp til den er blitt fluffy og hvit.

Bland inn forsiktig det tørre (finesse bakesukker, mandelmel og bakepulver ).

Hell røren i en kakeform ca 20 cm og sett midt i ovnen i ca 20 minutt.

Kjekk med en kakestikke om kaken er ferdigstekt.

Om du steker i airfryer forvarmet jeg den først, så valgte jeg kake/ dessert programmet og stekte den i 10 minutter på 150 grader. Sjekk med kakestikke om den er ferdig, stek eventuelt 2- 3 minutter til.

 

Så lager du den gule kremen:

Start med å ha 4 eggeplommer i en tykkbunnet kasserolle sammen med fløte, vanilje og finesse bakesukker.

La dette  få et lite oppkok til det begynner å tykne mens du rører hele tiden.

Sett det så tilsides for å avkjøles litt imens du visper smøret til det blir hvitt.

Pisk så inn den gule kremen (som nå er helt avkjølt)  i smøret.

TIPS: Er den veldig flytende så kan du sette kremen  noen timer i kjøleskapet så vil den tykne.

Legg den gule kremen  utover kaken. Jeg satte kaken inn i kjøleskapet et par timer så kremen “satte seg” bedre.

Pynt gjerne med litt raspet sukkerfri sjokolade eller ringle over med smeltet sjokolade.

Håper det smaker!

 

Ønsker deg en god helg!

💗

 

#lavkarbo #suksesskake #lowcarb #sukkerfri #glutenfri #kake #matblogg

7 kommentarer

Siste innlegg