Lavkarbo foccacia

Hei,

Idag har jeg fri fra jobb og da er det koselig å se på God morgen Norge på TV synes jeg. Wenche laget et nydelig utsmykket foccacia brød som jeg ble så inspirert til å lage at jeg for på butikken og handlet inn fargerike cherrytomater og vårløk blant annet 😀

Oppskriften er stort sett den samme som en tidligere foccacia jeg har laget som du finner HER

Brødet blir luftig og god på smak 🙂 Idag skal jeg ha dette brødet til tomatsuppe; oppskrift HER

 

Foccacia

( ca 10 cm X 30 cm stor brødform)

 

85 gram sesam-mel fra Funksjonellmat

20 gram kokosmel fra Funksjonellmat

4 egg

90 gram Tine kremost

1/2 dl fløte

1 1/2 ss fiberhusk

1 1/2 ts bakepulver

1/2 ts salt

1 ts sukrin gold eller annen søtning

Topping:

fargerike cherry tomater

1 vårløk skjært på langs

sorte oliven (mengde etter ønske)

friske urter som basilikum, oregano og persille

annet som også er godt på er skivet rød-løk og paprika (gjerne spiss paprika)

havsalt som drysses over før steking

ca 2 ss olivenolje som helles over før steking

 

Sett stekeovnen på 175 grader (over og under varme)

Ha alle ingrediensene unntatt toppingen i en kjøkkenmaskin og la den kjøre til alt er blandet godt sammen.

Hell den litt seige røren over i en  brødform.

Skjær en vårløk i tynne strimler og trykk de litt ned i deigen.

Skjær oliven og cherrytomater  i to og trykk de  litt ned i deigen.

Dryss litt havsalt over og gjerne oregano eller anndre urter, og hell litt olivenolje over tilslutt.

Sett foccacian midt i ovnen i ca 40 minutter (dette varierer noe fra ovn til ovn)

Håper det smaker!

Ønsker deg en flott dag!

 

 

Følg meg gjerne på instagram: @katrinestenhjem

 

#lavkarbo #foccacia

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg