Lavkarbo middags-tips

Hei!

Her kommer et middags tips. Det var lenge siden jeg har spist stekt kylling nå, og så godt som det var, dette må så absolutt spises oftere!

Jeg får ofte spørsmål om hvor mange karbohydrater det er i måltidene jeg poster her, så idag  har jeg skrevet hvor mange karbohydrater det er pr 100 gram vare, tallene er hentet fra matvaretabellen.no

 

Stekt kylling med blomkålris, rosenkål og soppsaus

(ca 3 porsjoner)

1 stk hel kylling (gjerne ferdigstekt)

ca 250 gram rosenkål (4,4 gram karbo pr 100 gram iflg. matvaretbl.no)

 

Sopp-saus

ca 250 gram sjampinjong sopp, skivet (0,3 gram karbo pr 100 gram)

3 ss Tine smøreost (2,7 gram karbo pr 100 gram)

2 dl fløte (2,9 gram karbo pr 100 gram)

salt etter smak

pepper etter smak

 

Blomkål-ris

1 liten blomkål (2,3 gram karbo pr 100 gram)

 

Tilbered kyllingen:

Har du en rå kylling, kan du tørke av den med et tørkepapir og gni den inn med salt og pepper og gjerne litt paprikakrydder. Sett stekeovnen på 180 grader (over og under varme) og sett kyllingen midt i ovnen i en ildfast form.  Stek kyllingen i ca 1 1/2 time. Kyllingen er ferdigstekt nå låret løsner fra skroget.  La den hvile litt/avkjøles litt an 10 minutter før du skjærer den opp.

Har du ferdigstekt kylling  så varmer du den  opp  etter anvisning på embalasjen. Er kyllingen krydret ( inneholder ofte sukker) pleier jeg å skylle av den krydder og tørke den med tørkepapir eller et rent kjøkkenhåndkle,  og gni den inn med litt salt og paprikakrydder.

 

Tilbered rosenkålen:

Kok opp vann og litt salt og la rosenkålen trekke i det nykokte vannet.

 

Lag soppsausen:

Børst av eventuell jord på sjampinjongen og skjær av stilken (jeg skreller av det ytterste laget på soppen også, men det er valgfritt).

Skjær soppen i  skiver.

Ha smøreost og fløte i en kasserolle og gi det et oppkok mens du visper.

Smak til med salt og pepper og tilsett soppen. Skru ned varmen og la det stå å småkoke i ca 15 minutter.

 

Lag blomkålrisen:

Rasp blomkål på et rivjern, eller du kan bruke en stavmikser og kjøre den lett (pass på så det ikke blir til blomkål-mos!) til  en ris-lignende konsistens.

Stek den i en stekepanne på middelshøy varme mens du snur og vender på blomkål-risen.

Smak til med salt.

Når kyllingen er ferdigstekt er maten klar for servering.

Håper det smaker!

 

Ønsker deg en god dag!

 

 

 

#lavkarbo #lavkarbomiddag #middag #stektkylling #kylling #soppsaus

8 kommentarer

Siste innlegg