Oppskrift på lavkarbo (sukkerfri) vaniljeiskrem

Hei!

Så var det ny uke, og ikke lenge til skolestart og hverdagen nærmer seg virkelig nå!!!  Jeg har siste dagene prøvd å få plass assistent til datteren min med diabetes 1 så alt er klart  til skolestart, og nå ser det ut som alt er på plass. Skoledagsplanen hennes er  laget og rektor vil sette inn assistenter og lærere til å hjelpe henne i skolehverdagen. Dette er vi foreldre veldig glade for at skolen tar diabetesen hennes på alvor, det blir spesielt spennende nå i høst da klassen hennes får nye lærere og  hun vil få nye assistenter.  

Igår stod jeg ved kjøkkenbenken store deler av dagen! Først laget jeg hjemmelaget vaniljeiskrem, så laget jeg eplekake og tilslutt hjemmelaget lasagne. Fikk besøk av min mamma  igår og da ville jeg gjøre litt ekstra, hihi. 

 

Lavkarbo vaniljeiskrem (sukkerfri)

 

3 eggeplommer og 1 egg

 70 gram sukrin melis

5 dl kremfløte

2 ss vaniljepulver

 

Visp egg og sukrin til eggedosis.

Stiv pisk kremfløte og vaniljepulver.

Vend inn kremen i eggedosisen.

Jeg har brukt her brukt en  isboks (gjenbruk!)  til å ha isen oppi, men du kan også ha den i en vanlig kakeform (les tipset under!), da har jeg pleid å bruke en 20 dm kakeform, men du kan gjerne bruke en større form, men kaken vil da bli flatere. Fordelen med flatere kake er at den fryser  fortere.  

Isen trenger ca 6  timer til å bli skikkelig nedfryst. Den kan tas ut av frysen før også, men vil da være litt bløtere, og la den stå litt på kjøkkenbenken før servering så den får tint litt opp (ca 15 min). 

TIPS: Bruker du kakeform er det lurt å  klippe  en remse ca 15 cm høy som du har langs kanten på kakeformen, den vil holde iskremen på plass som du tilslutt heller oppi.

Denne isen smaker kjempegodt som den er , minner faktisk mye om vanlig vaniljeiskrem, men sammen med varm eplekake smaker den bare helt NYYYYDELIG! 

Håper det smaker!

 

 

#spisogspar #blogg #matglede #lavkarbo #sukkerfri #tips #oppskrift #hjemmelaget #matfrabunnen #mandag #helg #uke #august #sommer #is #vaniljeiskrem #sunt #godt #kos 

16 kommentarer

Siste innlegg