Eggefaste- 3 dagers meny

Hei 😊

Jeg spiser stort sett 6-8 egg i døgnet totalt. Du kan spise maks 12 egg per døgn.

Om du ikke drikker kaffe som jeg gjør, så dropper du fettkaffen/ eggelatten og koker deg et egg til frokost med 1 ss smør innen 30 minutter etter du har stått opp, om du er vant til å faste/periodisk faste kan du stå over dette.

Les mer om eggefasteregler HER.

Obs: om du er mer sulten til kvelden så kan du spise kokt egg med smør eller majones, eller gjenta et av disse måltidene.

Dag 1:

 

Frokost: Fettkaffe/eggelatte

Slik lager jeg fettkaffe (med egg)/ eggelatte:

1 helt egg

0,5 dl kremfløte

1 ss mct olje/ smør /kokosolje

Noen dråper natreen

Nytrekt kaffe

Topping: kanel

Visp godt sammen egg ( kjør gjerne egget med stavmikser til det blir fluffy, det blir best synes jeg) , bland inn gjerne noe søtning etter ønske (jeg bruker noen dråper flutende natreen) og 0,5 dl kremfløte og smør/ mct olje/ kokosolje.

Hell dette oppi en kopp med rykende fersk kaffe og visp godt sammen.

Jeg toppet med litt kanel.

Lunsj, osteknekk:

 

2 stk osteknekk med egg:

2 osteskiver (gjerne ferdig oppskåret da de er tykkere enn de du skjærer selv, om du skjærer osten selv så legg gjerne 2 osteskiver oppå enannen.)

Stek på bakepapir i stekeovn: 200 grader i ca 10-12 minutter til osten begynner å boble og bli gylden.

Kok 2 stk egg, jeg liker de bløtkokt (fast hvite) og koker vann og legger 2 egg i kokoende vann, skrur ned temperaturen (fra 9 til 6) og lar de koke i 7 minutter.

Ta ut bakepapiret med osteknekkene fra stekeovnen og la de avkjøles imens du koker egg.

Topp osteknekk med oppskåret egg og majones.

Middag: omelett

Omelett (kan spises i 2 omganger, feks halve til middag og resten til kveldsmat – spis siste måltid minst 3 timer før du skal sove.)

Her kan du tilsette flere egg om du ønsker det (maks 12 egg i døgnet)

 

Omelett med 4 egg:

4 egg

4 ss kremfløte

1/2 ts salt

litt pepper

en-to håndfull revet hvitost

Chiliflak til topping

Visp egg, kremfløte, salt, pepper  godt sammen.

Hell over i en stekepanne og stek til toppen er fast.

Topp med ost.

Brett ene delen over og stek videre til gjennomstekt.

 

 

Dag 2:

Frokost: Fettkaffe/ eggelatte (se oppskrift  på dag 1)

Lunsj: Stekt taffel-osteknekk toppet med egg, majones og chiliflak (stekt på samme måte som osteknekk 1. dag)

Middag: tynne pannekaker med eggemayo.

 

Oppskrift pannekaker, 2-3 stk:

2 egg

2 ss cottage cheese (eventuelt bytte cottage cheese med 2 ss kremfløte)

1/2 ts salt

Smør en liten stekepanne med smør og stek en pannekake om gangen, snu pannekaken når den er helt tørr og fast på toppen. Jo mindre pannekaken er jo lettere å snu den.

Eggemayo:

Kok to egg i 10 minutter imens du steker pannekaker.

Når eggene er ferdigkokt legges det i kaldt vann for avkjøling.

Ta bort skallet og skjær eggene i mindre deler.

Bland inn majones og litt salt.

Legg en stripe med eggemayo i hver pannekake og rull sammen.

 

 

Dag 3

 

Første måltid, fettkaffe/ eggelatte (oppskrift 1.dag)

 

2. måltid: Lunsj: Taffel-osteknekk med eggerøre

 

Osteknekk med eggerøre:

2 stk taffelost med tomat

2 egg

2 ss kremfløte

1 ss smør

Litt salt og krydder etter smak (jeg brukte her Thai krydder fra Helios)

Stek 2 stk taffelost i ovnen til den blir crispy.

Stek på bakepapir i stekeovn: 200 grader i ca 10-12 minutter til osten begynner å boble og bli gylden.

Imens lager du eggerøre:

Visp sammen egg, kremfløte, smør og litt salt, pepper og litt krydder

Hell oppi en stekepanne og bruk en stekespade (i plast eller tre) som du dytter rundt på eggerøren med, slik at den klumper seg.

Jeg hadde først majones på osteknekkene, så eggerøre og så litt fersk gressløk på toppen.

Resten av eggerøren hadde jeg over på fatet ved siden av osteknekken.

 

 

3. måltid: Middag, Omelett (Se oppskrift 1. dag) Del eventuelt omeletten i to og spis resten til kveldsmat (spis minst 3 timer før du skal sove)

 

Etter 3- 5 dager er du ferdig med selve eggefasten, da er det lurt å ha 2 dagers utfasing hvor de to første måltidene er egg, og det samme som ved eggefaste, men middagen kan være et måltid under 20 gram karbo.

Les her litt om utfasing dagene mine:

Dag 1 HER.

Dag 2 HER.

Lykke til!

 

 

 

#lavkarbo #keto #ketose #egg #eggefaste #sukkerfri #glutenfri

8 kommentarer
    1. Jeg spiser stort sett to egg pr dag..men ikke noen eggefaste på meg . Ikke prøvd fett-kaffe , men vet yngste-sønn som er veldig opptatt av trening og kosthold har testa det.. skal be ham sjekke ut dette innlegget her .. helt i hans “gate” 🙂 Fortsatt fin uke til deg <3

    2. Takk for flott innlegg.
      Jeg har nettopp gjennomført 5 dager eggefaste+ utfasing. Idag er siste dag, har gått bra inntil igår. Da slo “keto-flu” inn og skikkelig influensafølelse.
      Har du noen gode forslag til forebygging?
      Mvh Kirsti🍀

      1. Så flink du er😄❤️ fem dager er leeenge👏👏 jeg har laget meg en liten salt shot, blander ca 1/2 ts salt i et halvt glass nykokt vann, avkjøles litt så er den klar til å drikkes. Da har ihvertfall jeg følt meg bedre og glemt hele «ketofluen» en stund 😂 lykke til videre❤️❤️🥰

    3. Takk for tilbakemeldingen❤️👏
      Jeg har tatt saltshots, men antakelig ikke mange nok. Lærdom om jeg prøver flere ganger😀👍

      1. 5 dager er jo ganske lenge, det er egentlig maks tid, så det er ikke så rart om du kjente det godt i kroppen da… 😊 Jeg har hatt eggefaste i maks 3 dager da har jeg kjent at det er nok, men vi er jo forskjellige 😅🥰💗🙌

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg