Lavkarbo ukemeny 01/ 2022

Hei 😊

Godt nyttår!

Håper dere har hatt en fin jul og nyttårsfeiring 💗.

 Da var det tid for deling av ukemeny med 7 lavkarbovennlige middagstips til uken vi starter på.

Og til dere som er ny på lavkarbo-kost så er ikke lavkarbo så komplisert. Det er også stor forskjell fra person til person hvor lite/ mye karbo de spiser.

Noen eksempler på hva du kan bytte ut høykarbo ingredienser med:

Potet – sellerirot, blomkål, brokkoli.

Ris – blomkålris, brokkoliris

 

Det å planlegge en ukemeny har flere positive sider: blant annet er det lettere å “holde seg til lavkarbo-planen”,  det blir mindre matsvinn – og det å handle inn for flere dager kan du spare penger på da det blir færre impulskjøp 😉

Det er mange som opplever ulike helsefordeler med å spise lavkarbo /redusere karbohydratene, jeg har en revmatisk sykdom som jeg merker bedring når jeg er forsiktig med karbo.

Jeg begynte med lavkarbo i 2016 og trives godt med livsstilen.

Jeg har i tillegg et av mine barn som har diabetes type 1 og må derfor hele tiden ha god kontroll på hvor mye karbohydrater all mat inneholder.

 

Hos matvaretabellen.no finner du hvor mye karbo (blant annet) per 100 gram vare.

Lurer du på hvordan regne ut karbo i maten du spiser?

Feks blomkål (kokt) inneholder 1,7 gram karbo per 100 gram.

 

Skal du tilberede feks 250 gram blomkål regner du slik:

1,7 gram : 100 =0,017 (da finner du hvor mange karbo per 1 gram vare)

0,017 X 250 gram = 4,25 gram vare totalt når du har 250 gram blomkål.

Håper dette var forståelig.

 

Kjekt om du lar deg friste til å lage en eller flere av rettene, og del gjerne hva du lager!

 

Du kan følge bloggen gratis og få oppdateringer på email ved å trykke på Bloglovin knappen nede til venstre.

Du er også velkommen til å følge facebook gruppen min: Spisogspar lavkarbo.

Og følg meg gjerne på instagram for hverdags inspo:  @katrinestenhjem

 

Denne ukemenyen består av følgende middagsoppskrifter:

-Fylt hjertesalat med kylling og grønnsaker

-Mac and cheese

-Fiskesuppe

-Gresskarfries med kyllingklubber

-Pokebowl

-Pizza

Lasagne

Ukens ekstraoppskrift: halvgrove rundstykker.

 

Målet med ukemenyen er ikke at dere absolutt skal følge den til punkt og prikke, men at den kan inspirere dere til å lage en eller flere av rettene 😊💗

 

Imorgen deler jeg frokost/lunsj tips her på bloggen 💗 Og vil i tillegg dele hvilke ingredienser som er lurt å ha i hus når en lager lavkarbo mat 😊

 

 

Mandag

Fylt hjertesalat med kylling og grønnsaker, oppskrift HER

Tirsdag

Lavkarbo mac and cheese, oppskrift HER

Onsdag

Fiskesuppe, oppskrift HER

Torsdag

Gresskar fries med kyllingklubber, oppskrift HER

Fredag

Pokebowl, oppskrift HER

Lørdag

Pizza, oppskrift HER

Søndag

Squash lasagne med cottage cheese, oppskrift HER

 

Ukens ekstraoppskrift:

Halvgrove rundstykker, oppskrift HER

 

 

Håper det vil smake!

Ønsker deg en god ny uke!

💗

 

#lavkarbo #lowcarb #middag #ukemeny #middagstips

 

12 kommentarer
    1. Godt nytt år!
      En herllig ukemeny 🙂
      Nå har det blitt mye kjøtt-middager i tiden som var, så nå skal jeg lage meg noen supper og salater og slikt 😀
      Lag deg en fin ny dag 🙂

    2. Godt nytt år til deg og tusen takk for nydelige oppskrifter. De er så enkle og vanlige. Lett å få tak i råvarer også. Gi meg beskjed når du har en bok å utgi.

      1. Tusen takk😍🥰🙏 dette var veldig hyggelig å høre❤️ Har gitt ut en kokebok med middagstips (lavkarbovennlige) fra 2019, den finnes i de aller fleste bokhandlere fortsatt tror jeg, trykket opp nytt opplag i høst. ☺️☺️❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg