Lavkarbo ukemeny 01/2023

Hei og godt nyttår!

Håper dere har hatt en fin jul nog nyttårsfeiring 💗

Da var vi kommet til første uken i januar og tid for å komme inn i hverdagen igjen. Vi har nå lagt desember bak oss, og etter flere uker med både søt-mat og salt-mat så er ihvertfall jeg klar for karbokutt og å spise litt sunnere!

 

Denne ukens meny består av:

-Fylt hjertesalat med kylling og grønnsaker

-Blomkål med skinke og persillesaus

-Laksepanne med parmesansaus

-Lavkarbo mac and cheese

-Pokebowl

-Blomkål pizza

-Moussaka

 

Følg gjerne bloggen ved å trykke på Bloglovin knappen nede til venstre, og få gratis oppdateringer via email.

Følg gjerne facebook gruppen min Spisogspar lavkarbo.

Og du er velkommen til å følge meg på instagram: @katrinestenhjem

Du finner meg også på TikTok @katrinestenhjem

Nå finner du flere av mine oppskrifter også på Sulten.no som er en gratis app HER med fokus på å spare penger og matsvinn, jeg er den eneste som deler lavkarbo oppskrifter hos Sulten, sålangt.

 

Titt gjerne innom imorgen også, da deler jeg frokost/lunsj tips.

 

Og til dere som er ny på lavkarbo-kost så er ikke lavkarbo så komplisert. Det er også stor forskjell fra person til person hvor lite/ mye karbo de spiser.

Noen eksempler på hva du kan bytte ut høykarbo ingredienser med:

Potet – sellerirot, blomkål, brokkoli.

Ris – blomkålris, brokkoliris

 

Det å planlegge en ukemeny har flere positive sider: blant annet er det lettere å “holde seg til lavkarbo-planen”,  det blir mindre matsvinn – og det å handle inn for flere dager kan du spare penger på da det blir færre impulskjøp 😉

Det er mange som opplever ulike helsefordeler med å spise lavkarbo /redusere karbohydratene.

Jeg begynte med lavkarbo i 2016 og trives godt med livsstilen.

Jeg har i tillegg et av mine barn som har diabetes type 1 og må derfor hele tiden ha god kontroll på hvor mye karbohydrater all mat inneholder.

 

Hos matvaretabellen.no finner du hvor mye karbo (blant annet) per 100 gram vare.

Lurer du på hvordan regne ut karbo i maten du spiser?

Feks blomkål (kokt) inneholder 1,7 gram karbo per 100 gram.

 

Skal du tilberede feks 250 gram blomkål regner du slik:

1,7 gram : 100 =0,017 (da finner du hvor mange karbo per 1 gram vare)

0,017 X 250 gram = 4,25 gram vare totalt når du har 250 gram blomkål.

Håper dette var forståelig.

 

 

Mandag

Fylt hjertesalat med kylling og grønnsaker, oppskrift HER

Tirsdag

Blomkål med skinke og persillesaus, oppskrift HER

Onsdag

Laksepanne med parmesansaus, oppskrift HER

Torsdag

Lavkarbo mac and cheese, oppskrift HER

Fredag

Pokebowl, oppskrift HER

Lørdag

Blomkål pizza, oppskrift HER

Søndag

Moussaka, oppskrift HER

 

Håper det vil smake!

Ønsker deg en god ukestart på det nye året!

💗

 

#lavkarbo #lowcarb #middag #ukemeny #middagstips #lavkarbovennlig #hvaskalvispise

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg