Lavkarbo ukemeny 1/ 2021

Hei,

Godt nyttår! Håper dere har hatt en fin jul og nyttårsfeiring 💗.

Nå starter året med strenge restriksjoner fra regjeringen, men vi får håpe at 2021 blir et mye bedre år enn det forrige! Denne ukemenyen er satt sammen med blant annet to fiskemiddager, to kjøttfrie middager. Og til dere som er ny på lavkarbo-kost så er ikke lavkarbo så komplisert. Det er også stor forskjell fra person til person hvor lite/ mye karbo de spiser.

Noen eksempler på hva du kan bytte ut høykarbo ingredienser med:

Potet – sellerirot, blomkål, brokkoli.

Ris – blomkålris, brokkoliris

Det å planlegge en ukemeny har flere positive sider: blant annet er det lettere å “holde seg til lavkarbo-planen”,  det blir mindre matsvinn – og det å handle inn for flere dager kan du spare penger på da det blir færre impulskjøp 😉😉😉

Det er mange som opplever ulike helsefordeler med å spise lavkarbo /redusere karbohydratene, jeg har en ravmatisk sykdom som jeg merker bedring når jeg er forsiktig med karbo.

Jeg begynte med lavkarbo i 2016 og trives godt med en livsstilen. Jeg har i tillegg et av mine barn som har diabetes type 1 og må derfor hele tiden ha god kontroll på hvor mye karbohydrater all mat inneholder.

 

Kekt om du lar deg friste til å lage en eller flere av rettene, og del gjerne!

 

Mandag

Kyllingrull med blomkåk og sellerirot-mos, oppskrift HER

 

Tirsdag

Sei i form med tomatsaus, oppskrift HER

 

Onsdag

Lavkarbo pasta, oppskrift HER

Torsdag

Lavkarbo risotto med ørret og oliven, oppskrift HER

Fredag

Spicy tomatsuppe, oppskrift HER

 

Lørdag

Rømmegrøt på lavkarbovis, oppskrift HER

 

Søndag

Shepherds pie, oppskrift HER

 

Håper det smaker!

Ønsker deg en god ny uke og start på året!

💗

 

Følg meg gjerne på instagram for mer inspo:  @katrinestenhjem

 

 

 

 

#lavkarbo #keto #lchf #lowcarb #ukemeny

8 kommentarer

Siste innlegg