Påskekake

Hei!

Påske er for meg fargen gul, appelsiner, kvikklunsj og solo. Denne kaken er laget av sukkerbrød, kvikklunsj, sjokoladesmørkrem og vaniljekrem. Kaken er dynket i appelsinjuice og pyntet med hermetiserte mandariner.  En skikkelig påskekake  med andre ord!

God lørdag og påskeaften!

 ♥

 


 

 

Påskekake

Du trenger:

ca 12 pakker med kvikklunsj

1 boks hermetiserte mandariner

 ♥

Lag to sukkerbrød visst du vil ha kaken høy som på bildet.

Oppskrift til et sukkerbrød: 

4 egg

2 1/2 dl brunt råsukker

3 dl hvetemel

1 dl potetmel

1 ss vaniljesukker

1 ss gresk yoghurt

50 gram smeltet smør eller 50 gram kokosolje

1 dl melk

Sett stekeovnen på 200 grader.

 ♥

Pisk egg og sukker til eggedosis.

Sikt hvetemel, potetmel, bakepulver og vaniljesukker og rør det forsiktig inn i eggedosisen.

Smelt smør og bland smør og melk inn i røren sammen med gresk yoghurt.

Hell røren over i en rund form (ca 2 liter).

Stekes midt i ovnen, gjerne med bakepapir eller aluminiumsfolie over så den ikke blir fort brun på toppen.

Stek i ca 30 minutter og sjekk innimellom med en kakestikke om den er gjennomstekt.  Åpne alltid ovnsdøren langsomt og forsiktig når du skal sjekke om kaken er gjennomstekt da kaken ellers lett kan falle sammen visst den ikke er ferdig.

 ♥

Sjokolade smørkrem

ca 440 gram smør

ca 170 gram oboy sjokoladepulver

ca 1 dl appelsinjuice

ca 200 gram melis

 ♥

Bland alle ingrediensene og smak til med melis og oboy til å få rette smaken og rette konsitensen.

 ♥

 

Du kan bruke ferdig vaniljekrem eller lage selv.

Vaniljekrem

2 dl fløte

1 egg

2 ss hvetemel eller 1 1/2 ss maisennamel

2 ss vaniljesukker

Bland alle ingrediensene i en kjele og la det koke opp under visping til en tykk krem.

Sett tilsides  når den er kokt opp. 

 ♥

Del sukkerbrødene i to eller tre  på langs .

Legg  sukkerbrødbunnen som skal ligge nederst på et serveringsfat og dynk den godt med appelsinjuice og smør sjokoladesmørkrem over.

Legg neste sukkerbrød oppå og gjør det samme som med den nederste bunnen.  

Den neste sukkerbrødet gjør du også det samme med, men du kan ha hermetiserte mandariner over eller annen frukt.

Legg neste sukkerbrød over og dynk godt med appelsinjuice og smør  sjokoladesmørkrem over osv.  

Legg tilslutt toppsukkerbrødet  over og hell vaniljekremen over, smør utover.  Pynt gjerne med hermetiserte mandariner eller det du måtte ønske.

Fordel kvikklunsj-sjokoladen rundt kanten av kaken. Fest med et sløyfebånd rundt så alt ligger på plass.

Da er kaken klar for servering!

Håper det smaker!

 ♥

#kake #påske #påskekake #mat #blogg #påskeaften  #søndag #Norge  #lørdag #helg #vår #bilde #kake #matglede #påskedag #familie #ferie #foto #tips #hjemmelaget #oppskrift

Appelsinvafler til påske

Hei!

Idag ble det vafler til dessert, og denne gangen laget jeg vafler som smaker deilig og friskt  av appelsin. 

 
 

 Appelsinvafler

(ca 8 stk)

 

2 egg

1 dl brunt råsukker

50 gram gresk yoghurt

1 ts vaniljesukker

1 ts bakepulver

1 ts kardemomme

1/2 ts gurkemeie

ca 2 dl fint speltmel (valgfritt)

1 dl havremel

 ca 2 dl appelsinjuice ha gjerne litt raspet appelsinskall i røren også

ca 2 dl melk

 

Visp sammen alle ingrediensene til en passe tynn røre og stek vaffelkakene på et varmt vaffeljern med  litt ekte smør  til de er gylne. Disse vafflene  blir litt gule på fargen siden det er appelsinjuice og gurkemeie i de.

 

Nyt vaflene med syltetøy eller bær og gjerne en kremklatt til!

 

#Vafler #Appelsinvafler #påske #vaffeldagen #hverdag #matblogg #godt #mat #søtt #kos #matglede #helse #tips #oppskrift #mamma  #mat #spisogspar #påske #ferie #april #hverdag #helg 

Tips til tilberedning av lammelår!

Hei!

Mange spiser lammelår i påsken og her kommer et tips på tilbereding og tilbehør til  lammelår. Visste du at norsk lam er en råvare i verdensklasse? Kjøttet er mørt og saftig takket være beitene  på heiene eller ved kysten. Vi har her stekt kjøttet i ovnen på svak varme slik at kjøttet blir mørt og saftig.

God skjærtorsdag!

💗


 

 

 

Lammelår

(ca 4-6 porsjoner)

8 -10 poteter

ca 3 gulrøtter

ca 4 stk  champingiong sopp

 1 hel squash

1 rødløk

ca 2 store tomater

ca 2 stk hvitløksfedd

maldon salt

pepper

gjerne fersk rosmarin

1 brokkoli

ca 0,8 Liter vann

2 ss olivenolje 

steketermometer

aluminiumsfolie

 

Sett ovnen på 125 grader

Gni lammelåret inn med salt og pepper.

Del hvitløksfedd i tynne skiver og stikk lommer med en kniv i lammekjøttet, så stikker du hvitløken inn i lommene på kjøttet sammen med litt rosmarin.

Legg oppskjærte poteter, brokkoli, gulerøtter, løk, sopp,squash og tomater oppi en smurt langpanne, eller  du kan ha aluminiumsfolie i bunnen eller en ildfast form. 

 

Hell over ca 0,8 liter vann

Legg i ovnen låret og stikk inn et steketermometer inn i låret pass på å ikke treffe beinet.

Stek i 2-3 timer.

Lammesteken er mediumstekt når steketermometeret  viser 70 grader, når termometeret viser 76 grader er det gjennomstekt.

La steken hvile i 15 minutter under aluminiumsfolie før det skjæres opp.

 

Sjysaus 

Kok opp ca 6 dl sjy fra lammekjøttet.

Bland litt kaldt vann og ca 2 ss hvetemel og hell i en tynn stråle inn i sjyen mens du rører godt. 

La det småkoke i ca 10 minutter under omrøring.

Smak til med salt, pepper 1/2 ts soyasus, 1 ss rødvin eller solbærsaft og gjerne en liten skvett med matfløte.

Da er middagen klar.

Server lammekjøttet med ovnstektegrønnsaker og sjysaus.

Håper det smaker!

 

💗

 

 

 

 

 #lammelår #påskelam #påske #mat #blogg #helg #middag #matblogg #mamma #mammablogg #hjemmelaget #torsdag #ferie #helse #matglede #tips #familie #april #vår #bilde #hverdag #helg #kos  

Påske med fargerike egg!

Hei!

Her startet dagen med fargerike egg! Jeg ble inspirert av Matogkakeoppskrifter.blogg.no sine fargerike egg som jeg leste om igår 🙂 Dette har jeg faktisk ikke gjort før og skal absolutt gjøres igjen – ungene elsket det! Minsten spiste til og med to egg! 

Nå skal vi opp på Fløyen og hilse på noen kyllinger 🙂

Ønsker deg og dine en god påske!

Du farger eggene enkelt ved å ha godt med konditorfage ( ca 1 spiseskje farge til en liten kasserolle med vann og to stk egg oppi)


Eggene kan også farges gule ved hjelp av en løk og skallet til løken er spesielt viktig da!

 

 

 

#spisogspar #blogg #matglede #helse #påske #frokost #Bergen #vår #april #foto #ferie #skjærtorsdag #mamma #familie #barn #egg #male #tips #kreativ 

Bondegårdbesøk og eggsanking – terapi for kropp og sjel!

Hei!

Det var så koselig å besøke Langegården på søndag, hønene gikk fritt rundt og vi hilste på både griser og ponnier. Det var virkelig godt og fredelig å være der, spesielt etter en natt med lite søvn da datteren min hadde plutselig 1,8 mmol i blodsukker (se innlegget HER)  Denne ponnien og jeg ble spesielt gode venner, hehe 🙂  Vi kjøpte ferske egg og det må jeg bare si at disse eggene smakte spesielt godt, og så er det så utrolig kjekt å få hilse på hønene som faktisk har laget disse eggene!  

God påske!

Denne ponnien hadde nesten samme hårfarge som jeg, hehe 🙂

Eggene fikk plass på kjøkkenbenken sammen med litt påskepynt 🙂

Det var også en flott hane på gården!


Og mange vakre høner var.


Nydelig utsikt mot Gamlehaugen.

 

 

#spiogspar #blogg #egg #frittgåendehøner #bondegård #hverdag #bilder #foto #ponni #helg #påske #ferie #tur #april

 

En vitaminrik og frisk dessert til påske?

Hei!

Dagens dessert er noe så enkelt som en fruktsalat. Fruktsalat er sunt og godt og kan igrunn spises flere ganger iløpet av en dag og kombineres til annen mat som topping på en chiapudding eller som en dessert etter middagen. Fruktsalat er proppfull av vitaminer og kan nytes med god samvittighet.

Hjemmelaget fruktsalat er bare best! Kanskje dette er noe å kose seg med i påsken?

Ønsker deg en kjempefin dag!

  

 

Fruktsalat

(1 stor bolle, ca 6 porsjoner) 

 

ca 10 stk blå druer

ca 10 stk grønne druer

1 mango

1 eple

1 appelsin

1/2 vannmelon

10 stk jordbær

en eske / 125 gram blåbær

 

Topping

1 pose mandler (ca 140 gram),

ca 2 ss flytende akasie honning

litt saft av en sitron

1 ts sukker

1 pose  pistasj nøtter (ca 140 gram)

 

Tilbehør:

Vispet krem eller vaniljesaus

 

Vask og skjær opp frukt og bær og ha det i en  serveringsskål.

Fjern skallet av pistasj nøttene, grovhakk de gjerne, og ha de i en egen skål.

Grovhakk mandlene og stek de på svak varme med honning, sukker og litt saft av en sitron til sukkeret er smeltet. Ha de over i en egen skål.

Da er fruktsalaten klar for å nytes!

Håper det smaker!

 

 

 

#spisogspar #blogg #matglede #helse #tips #mat #frukt #sunt #godt #helse #oppskrift #mamma #familie #påske #ferie #hverdag #helg #uke #tirsdag #april

Et deilig lite måltid

Hei!

Jeg har idag laget en stor fruktsalat som jeg har til forskjellige bruksområder blant annet til denne chiapuddingen som ble veldig god med frukt, mandler og pistasjnøtter. Dette er en god start på dagen , et mellommåltid eller til avslutning på en lang dag. Chiafrø skal visstnok virke beroligende på kroppen. kanskje den kan kombineres med yoga trening for ekstra god effekt 😉 

💗

 

Chiapudding med honningglaserte mandler, pistasjnøtter og fruktsalat

(1 porsjon)

ca 2 dl kokosmelk (både fettet og det flytende bruker jeg)

ca 2 ss chiafrø

 

fruktsalat

blå druer

grønne druer

mango

eple

appelsin

vannmelon

jordbær

blåbær

 

1 neve mandler, hakket

ca 2 ss flytende akasie honning

1 neven pistasj nøtter, hakket

 

Bland chiafrø og kokosmelk i et glass som du setter lokk over eller plastfolie. La den stå minst 2 timer i kjøleskapet, gjerne natten over.

Stek hakkete mandler i litt honning i en stekepanne  i ca 5 minutt.

Vask og skjær opp frukten du ønsker å ha i fruktsalaten din, ha gjerne saft fra appelsinen over salaten, så blir den ekstra frisk og god.

Topp chiapuddingen med fruktsalat, honningglaserte mandler og hakkete pistasjnøtter.

Spis og nyyyyyyyyyt!

💗

 

 

 

#spisogspar #blogg #matglede #helse #trening #yoga #bilde #foto #mat #frokost #lunsj #tips #oppskrift #sunt #godt #mettende #påske #ferie #april #hverdag #helg

 

 

Diabetes og skrekkopplevelse om natten!

Hei!

I natt opplevde vi noe skikkelig skummelt.

Dagen igår forløp seg som vanlig og blodsukkeret til datteren vår var egentlig ganske greit til å være på en lørdag.

Det blir jo alltid litt ekstra god mat om lørdagene og denne lørdagen intet unntak med  godteri og pizza. Dette hadde som vanlig en effekt på blodsukkeret som ble hengende  litt høyt noen timer før det etter å ha gitt hurtigvirkende insulin 2 ganger iløpet av disse timene begynte å gå nedover til mer normale verdier.

Da kl var 21 var blodsukkeret på 4.8 mmol, noe jeg ikke reagerte på da hun siste dagene ofte har lagt seg med dette i blodsukker og det pleier alltid å stige i 23 tiden opp til 10- 12 mmol. Jeg og min mann sjekket hyppig, som vi stort sett alltid gjør om kvelden, ca hver halvtime  frem til vi legger oss visst blodsukkeret er lavt når hun legger seg.

Kl 23.30  fikk  jeg plutselig en ekkel følelse at blodsukkeret burde sjekkes fort,  da var  blodsukkeret  på 1,8 mmol!  Vi løp til kjøkkenet og hentet  juice i kjøleskapet og druesukker og prøvde så å vekke henne, det var ikke så lett, tanken slo meg at nå må vi sette glucagon sprøyten!

Heldigvis våknet hun til og klarte å drikke, hun var helt grå-hvit i ansiktet.

 Etterpå ble jeg skikkelig skjelven når jeg tenkte på hvor nære på at det kunne gått galt, selv om vi sjekket henne hver halvtime, vi hadde til og med timer/ alarm på som ringte så vi ikke skulle glemme det!

Blodsukkeret gikk heldigvis fort opp igjen og var på 5-6 hele natten selv om hun spiste druesukker tabletter og drakk en liten juice. Tenker jeg må kjøpe smoothie å ha  liggende i sånne tilfeller på natt, det fyller magen mer enn juice og druesukker. Stort sett har problemet vært at blodsukkeret går for høyt om natten, men denne gangen var det helt motsatt!    

 Heldigvis gikk det bra, men en skikkelig skrekkopplevelse var det uten tvil!

💗

 

 

 

 

#diabetes #mamma #mammablogg #helse #barn #foto #bilde #april #vår #lørdag #helg #hverdag #søndag #påske #ferie 

Litt sunnere suksess-kake til påske (lavkarbo og glutenfri)

Hei!

Kake og egg hører med til påsken, og idag koste vi oss med denne lavkarbo suksess-kaken pyntet med sjokolade egg. 

Denne kaken inneholder ca 10 gram karbohydrater pr stykke visst du deler kaken i 8 deler  og sjokolade eggene inneholder ca 10 gram karbohydrater. Jeg har i denne oppskriften blandet sukker og sukrin gold for å unngå den metalliske smaken av sukrin, men  vil du ha den søtere tilsetter du mer sukker eller  sukrin gold.

Jeg bruker hele mandler som jeg maler til mandelmel, da blir ikke bunnen tørr.

Ønsker deg en fin søndag!

 

Lavkarbo sukses- kake

(ca 18 dm kakeform)

 

Mandel bunn

ca 140 gram mandelmel

4 eggehviter

10 gram økologisk sukker

80 gram sukrin gold

 

Sett stekeovnen på 160 grader (over og under varme)

Visp eggehviter til en fluffy krem som kan stå av seg selv. (Ta vare på eggeplommene til den gule kremen på toppen)

Bland sukrin, sukker og mandelmel sammen.

Vend forsiktig inn mandelmel – og sukrinblandingen i den fluffy eggehviten.

Kle en kakeform med bakepapir og hell kakerøren i formen og sett midt i stekeovnen i ca 20 – 25 minutter.

 

 Krem

4 eggeplommer

2 dl vikingmelk

ca 10-20 gram økologisk sukker

ca 40 gram sukrin melis

1/2 vaniljestang (frøene) / 1/2 ts vaniljepulver

1 ts psyllium

 50 gram smør  (når kremen er avkjølt)

 

Visp sammen eggeplommene, vikingmelk, vaniljefrø, psyllium og sukrin melis i en kasserolle mens du varmer opp og lar det småkoke mens du visper til litt tykk gul krem.

La den gule kremen avkjøles før du tilsetter litt og litt smør  før du heller den gule smørkremen over kakebunnen. 

Jeg  legger kakeformen (sidestykket) rundt kakebunnen når jeg heller kremen over så den ikke flyter utover. 

Sett den i kjøleskapet i ca to timer. 

Før servering tar du bort kakeformen rundt kaken, pynt gjerne med bringebær og et dryss av revet sjokolade og sukrin melis over hele kaken.

Håper det smaker!

 

 

 

#spispogspar #blogg #matglede #oppskrift #suksesskake #suksessterte #påske #påskekake #mamma #diabetes #lavkarbo #mat #tips #bilde #foto  #glutenfri

Kjempegod og saftig gulrotkake til påske

Hei!

Siden det er snart påske og det er helg kommer det her en oppskrift på en utrolig god gulrotkake. Den er så god og saftig, kunne spist hele kaken selv, hehe!  Ønsker deg en god helg!

💗

Delicious Carrot Cake

4 egg

2,5  dl sukker

4 dl fint mel

2 ts natron

1  1/2 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker

2 ts kanel

2 ts kardemomme

2 ss naturell yoghurt, gjerne Gresk.

150 gram meierismør, smeltet

6 dl gulrøtter, raspet

 

Creamy cheese frosting

ca 200 gram phiadelphia naturell eller annen valgfri kremost

3- 4 dl melis

2 ts vaniljesukker

 

Sett stekeovnen på 180 grader.

Visp egg og sukker til stiv eggedosis.

Bland alt det tørre sammen og bland det inn i eggedosisen.

Tilsett smeltet  smør og naturell yoghurt.

Rasp gulerøttene og bland de inn røren.

Hell kakerøren i en smurt form, gjerne med bakepapir i bunnen og stek kaken midt i ovnen i ca 35- 45 minutter, dette varierer fra ovn til ovn.

Sjekk med ei kakestikke eller gaffel om den er gjennomstekt. 

Bland med en mikser  kremost, melis og vaniljesukker til en glatt frosting.

Når kaken er avkjølt smører du frostingen på.

Vi har  pyntet med physalis.

Håper det smaker!

💗

 

#spisogspar #blogg #matglede #kake #helg #hverdag #påske #mamma  #gulrotkake #carrotcake #april #påskehelg #ferie #bilde