Vegansk middag: grønnkål med quinoa og chilli
Hei!
Idag er det grønnkål med quinoa og chilli på menyen. Jeg er veldig glad i sterk mat, men visst du ikke ønsker chilli i maten din kan den lett sløyfes. Dette er en supersunn rett proppfull av vitaminer, proteiner, antioksidanter og mineraler- og det beste av alt: dette smaker kjempegodt!
Ønsker dere en flott tirsdag!
♥
Grønnkål med quinoa og chilli
(2 porsjoner)
1 dl quinoa
2 dl vann
150 gram grønnkål
1 chilli
1 sharlott løk
ca 15 svarte oliven
ca 2 ss olivenolje
maldon salt
pepper
Start med å koke 1 dl quinoa og 2 dl vann etter anvisning på pakken.
Stek en skivet løk i en stekepanne.
Legg så over grønnkålen og hell 1 dl vann over. Sett lokk på og kok på middels høy varme ca 5 minutter til grønnkålen er myk.
Bland så inn finhakket chilli og hele oliven.
Bland tilslutt nykokt quinoa inn i grønnkålen.
Smak til med salt, pepper og olivenolje.
Da er det klart for å nytes!
Håper det smaker!
♥
#quinoa #grønnkål #middag #lunsj #mellommåltid #kvelds #mat #blogg #hverdag #helg #spisogspar #spis #spar #mamma #mammablogg #helse #livsstil #tirsdag #uke #mars #vår #mat #matblogg
Energi smoothie
Hei!
Jeg startet mandagen med en kjempegod smoothie med bringebær, blåbær og banan. Den inneholder også melk som tilfører proteiner og en spiseskje rapsolje som er rik på flerumettede omega -3 fettsyrer, så denne smoothien smakte godt, friskt og ble ganske så sunn!
Ønsker dere en superfin mandag!
♥
Energi smoothie
(et glass)
ca 2 dl bringebær
ca 2 dl blåbær
1 banan
1 ss rapsolje
ha oppi melk til ønsket konsitens
flytende akasie honning visst ønskelig
♥
skrell bananen, vask bærene og bland alt sammen med en mikser eller blender og hell oppi glass.
Da er det klart for å nyyyytes!
♥
#smoothie #bringebær #blåbær #drikke #blogg #spisogspar #mamma #mammablogg #helse #livsstil #mars #vår #Norge
Liebster Award
Hei!
Jeg har blitt nominert til Liebster Award av disse flotte bloggene: http://linnhelens.blogg.no/1457302298_nominert_til_liebster.html og http://hegedybvig.blogg.no/1457259470_nomiert_til_liebster_.html og http://angstogredsel.blogg.no/1457281913_jeg_ble_nominert_til_.html
og http://danielmiller.blogg.no/1457281344_liebster_award.html og http://hevhodet.blogg.no/1457310049_nominert_til_liebster.html.
Veldig koselig at dere tenkte på meg, tusen takk!
♥
Her er reglene for nominasjonen:
1. Nevn bloggeren som tagget deg og takk for nominasjonen
2. Svar på de 11 spørsmålene som du blir stilt
3. Nominer så 11 nye bloggere og tagg dem
4. Gi dem 11 spørsmål som de kan svare på
5. Gjør de du har valgt oppmerksom på nominasjonen.
♥
Hevhodet.blogg.no
1. Hvorfor startet du å blogg ?
Jeg hadde lyst å samle alle mat oppskriftene jeg og min mann har på en blogg 🙂
2. Leser du mange blogger fast hver dag ?
Ja
3. Hvis du kunne velge et sted du ville dratt til i hele verden og vært en måned ?
Brasil 🙂
4. Favotitt middagsretten din ?
Lasagne og pizza 🙂
5. Hva er en god venn for deg ?
En som en kan le sammen med!
6. Hva er en dårlig venn for deg ?
En som ikke er der for en når en trenger det
7. Hva er drømmejobben din ?
Det må være å leve av bloggen 😀
8. Har du noen kjæledyr ?
Nei
9. Hvordan ser en typisk lørdag ut for deg ?
Jeg jobber annenhver lørdag, men når jeg har fri blir det enten avslapning eller ut å finne på noe med barna mine.
10. Beskriv tre ting som gjør en blogg interessant for deg ?
Skrive om noe som interesserer meg, fine bilder og helst litt humor også 😀
11. Beskrik tre gode egenskaper du har ?
omsorgsfull, mye humor, sta ;p
Danielmiller.blogg.no
1. Hvor henter du inspirasjon til bloggen fra?
Fra magasiner, andre blogger, tv – overalt egentlig!
2. Hva er ditt favoritt dyr?
Katt
3. Hvor liker du å reise mest?
Reiser mye til Hellas
4. Hvem inspirerer deg?
Mange 🙂
5. Hvorfor startet du å blogge?
For å samle alle matoppskriftene til meg og min mann 🙂
6. Hvilke er din favoritt veske?
Ikke noe spesiell
7. Hvordan motiverer du deg selv til å blogge videre?
Synes det er veldig gøy å blogge, så det er nok motivasjonen 🙂
8. Hvem er din favoritt i bloggverden?
Leser mange forskjellige blogger alt fra “store” til “små”
9. Hvor mye tid bruker du på å finne inspirasjon til f.eks outfit, oppskrifter osv?
kan bruke myyye tid
10. Hvem er ditt forbilde?
har mange 🙂
11. Har du ett favoritt plagg?
jeans 😀
Angstogredsel.blogg.no
1. Hvoffor startet du å blogge?
Mest for å samle alle mat oppskriftene til meg og mannen min 😀
2. Hva er favoritt maten din?
Det må være Lasagne og pizza
3. Har du dyr?
Nei
4. Hva klarer du deg ikke uten, utenfor huset?
Er ganske avhengig av lypsyl 😀
5. Hva er favoritt sangen din?
Adele, hello 🙂
6. Hva liker du best ved bloggen din?
Bildene og oppskriftene:))
7. Er du redd for noe?
edderkopper
8. Hva er dine positive og negative sider?
positive må være godt humør og sta, negativt kan være at jeg har litt vansker med å ta avgjørelser innimellom 😛
9. Hvilke toppbloggere leser du?
Leser ingen fast, men leser innimellom Caroline Berg Eriksen, Anna Rasmussen, Sofie Elise.
10. Hvordan mobil har du ?
Samsung
11. Syns du denne utfordringen var gøy?
Jepp 😀
hegedybvig.blogg.no
1. Hvilke 2 kommentarer på innleggene dine husker du best?
At leser blir inspirert, og at de liker oppskriftene 😀
2. Hvordan så ungdomsrommet ditt ut?
Ganske kjedelig, bodde to stder på den tiden, men hadde alltid gitaren med meg 😀
3. Hva har vært den mest avgjørende beslutningen i livet ditt så langt?
Vernepleier utdannelsen og barna mine 😀
4. Hva er din beste konsertopplevelse?
U2
5. Hva var ditt favorittfag på skolen?
forming og matlaging
6. Har du noen gang blitt starstruck?
Nei
7. Hva ville vært overskriften på et innlegg om deg i avisa?
aner ikke 🙂
8. Hva skulle en aldri tro om deg?
at jeg har prøvd å komme inn på teater høgskolen (for noen år siden) :O
9. Hva var den siste gaven du fikk og av hvem?
Fikk til bursdagen min kari traa ull klær 🙂
10. Du får ta med deg 5 ting til et opphold på en øde øy, hva tar du med?
tannbørste, fuktighetskrem/solkrem, lypsyl, kniv, teppe…. 😀
11. Hvilket innlegg er du mest stolt av å ha skrevet?
Kanskje det er hjemmelaget Lasagne oppskriften 😀
linnhelsens.blogg.no
1. Hvis det er én ting i livet du kunne forandret på eller gjort på nytt, hva skulle det vært?
Kanskje det å prøve å bo i utlandet da barna var små ….
2. Hvis du kunne dra hvor som helst i verden i dag, hvor ville du ha reist?
Brasil
3. Hva er ditt beste ferieminne?
på Kreta 🙂
4. Skriv 3 positive og 3 negative ting ved deg selv.
3 positive: Humor, sta, omsorgsfull
3 negative: dårlig på å delegere ansvar, litt vinglete i avgjørelser, tenker for mye! , (he he! )
5. Hvis du fikk 1 million kroner som du skulle donert bort til et valgfritt formål, hvem skulle du donert pengene til og hvorfor?
Gatebarna i Brasil
6. Hvis du måtte bli en toppidrettsutøver, hvilken idrett/sport hadde du valgt?
ski (?)
7. Hvis du skulle levd som en kjendis for en dag, hvilken kjendis hadde du valgt og hvorfor?
Kim Kardashian (Ha Ha! )
8. Hvilket blogginnlegg er ditt mest leste som ligger på statistikken din akkurat nå?
Hjemmelaget Lasagne
9. Hva hadde gjort deg lykkelig akkurat nå?
Er veldig fornøyd jeg 🙂
10. Hva er den største drømmen din?
At verden blir et bedre sted for alle (Krig og fred og sånt! 🙂 )
11. Hva eller hvem inspirerer deg akkurat nå?
Mange forskjellige!
Her er bloggene jeg nominerer
(du velger om du vil være med eller ikke)
kristipedersen.blogg.no
tepausen.blogg.no
magiskliv.blogg.no
bergensergenser.blogg.no
missmommy.blogg.no
utifriluft.blogg.no
annebe.blogg.no
cuskima.blogg.no
lykkebobla.blogg.no
ladyaugust.blogg.no
polenbesok.blogg.no
Mine 11 spørsmål til dere er:
1. Hvorfor startet du å blogge ?
2. Leser du mange blogger fast hver dag ?
3. Hvor er favoritt reisemålet ditt ?
4. Favotitt middagsretten din ?
5. Hva er en god venn for deg ?
6. Hva er en dårlig venn for deg ?
7. Hva er drømmejobben din ?
8. Har du kjæledyr ?
9. Hva gjør du når du har fri ?
10. Hva gjør en blogg interessant for deg ?
11. Hvilke gode egenskaper har du ?
#Liebsteraward #blogg #hverdag #samfunn
Sjokolade med hasselnøtter og tranebær
Hei!
Jeg elsker sjokolade! Det er virkelig noe jeg aldri får nok av ♥ !
Mørk sjokolade sies å være godt for blant annet hjertet og sammen med hasselnøtter og tranebær så blir det litt sunnere helgekos, eller påskegodt i påskeegget nå som det snart er påske.
♥
Sjokolade med hasselnøtter og tranebær
200 gram mørk sjokolade
ca en håndfull hasselnøtter
en håndfull tranebær
♥
Start med å smelte sjokoladen i vannbad.
Rør inn grovhakkete hasselnøtter og tranebær.
Hell sjokoladen over i former, eller på bakepapir og sett i kjøleskapet noen timer.
Da er de klar for nytes 🙂
♥
#spisogspar #blogg #mat #sjokolade #hjemmelaget #matblogg #helse #livsstil #mamma #mammablogg #Norge #mars
Takk til leserne!
Hei!
Igår var det utrolig gøy å våkne opp til 3. plass på blogglisten i Bergen og 81. plass på Norges topplisten. Dette var bare noe vi kunne drømme om for et år siden da vi startet bloggen 🙂
Er så takknemlig til de som kikker innom bloggen vår, og tusen takk for alle de koselige kommentarene!
Ønsker dere en superfin søndag!
♥ ♥ ♥
#blogglisten #blogg #foto #spisogspar #søndag #helg #Norge #topplisten
Hjemmelagde proteinbarer- raskt og enkelt!
Hei!
Proteinbarer er veldig enkelt å lage og supert å spise etter en treningsøkt. Disse barene smaker kjempegodt av vanilje, men du kan ha en annen smak for eksempel sjokolade visst du heller vil det.
Ønsker dere en god lørdag!
♥
Proteinbarer
(ca 2 store eller 4 små)
ca 20 gram mandelmel
30 gram vaniljeprotein
ca 15 gram sukrinmelis
ca 2 ss kaldt vann
ca 50 gram kokesjokolade (gjerne sukkerfri)
Bland sammen alt det tørre og tilsett litt og litt vann mens du knar deigen. Form proteinbarer og sett de i fryseren mens du smelter sjokolade i en skål i vannbad. Når sjokoladen er smeltet vender du proteinbarene i sjokoladen og legg de på et fat /brett til sjokoladen størkner. Tips: sett de gjerne i kjøleskapet så størkner sjokoladen raskere.
Da er de klar for å nytes!
♥
#spisogspar #blogg #mat #proteinbarer #hjemmelaget #protein #trening #helse #livsstil #lørdag #mars #foto #Norge #vår #uke #proteinpulver #helg
Proteinrike søtpotet vafler: sunn helgekos
Hei!
Så var det helg og da er det vel lov å unne seg noe ekstra godt, ikke sant? Vafler er en favoritt hos meg, og disse proteinrike søtpotet vaflene er sunnere enn vanlige vafler, smaker i tillegg kjempegodt, og kan nytes med god samvittighet både til hverdag og helg.
Ønsker dere en super helg!
♥
Proteinrike søtpotet-vafler
(ca 8 stk)
2 -3 egg
ca 2-3 dl kokt og most søtpotet (tilsvarer ca en halv middelsstor søtpotet)
ca 2 dl fint speltmel eller annet mel
1/2 dl brunt råsukker (kan sløyfes)
2 ss gresk yoghurt
2 ts vaniljesukker
1 ts kardemomme
1 ts Jomfru kokos olje
2 dl mandelmelk/ melk/ soyamelk
Start med å skrelle søtpoteten og del den i mindre biter og sett til koking i vann til den er mør.
Bland alle ingrediensene i en bolle, og visp godt sammen.
Stek vaflene i vaffeljern.
Serveres med ønsket pålegg. På bildet har jeg vaniljekesam, bringebær og blåbær på vaffelen.
Håper det smaker!
♥
#spisogspar #blogg #søtpotet #vafler #vaffel #søtpotetvaffel #helgekos #mat #helg #fredag #Norge #mamma #mammablogg #foto #helse #livsstil #mars #Norge
Bananbrød
Hei!
Dette bananbrødet smaker helt nydelig og er i tillegg helt sukkerfri! Den eneste søtningen er en banan og litt akasie honning. Brødene hever seg ikke stort, men er luftige og fine inni allikevel. Smaker også godt med ost eller syltetøy.
Jeg har brukt frossen banan. Jeg pleier å fryse ned bananer når skallet begynne å bli brunt. Først tar jeg av skallet og deler de i mindre deler, så har jeg det over i en pose og legger det i fryseren. Da er bananene klart til kakebaking, bananis eller smoothies.
Bananbrød
(2 små)
50 gram cocosa
2 egg
2 dl økologisk speltmel /hvetemel
1/2 dl havregryn
2 ts bakepulver
1 dl gresk yoghurt
1 banan
1 -2 ss flytende akasie honning
2 ts vaniljesukker
1/2 ts kanel
Sett stekeovnen på 200 grader.
Visp på middels hastighet alle ingrediensene sammen med en kjøkkenmaskin.
Hell røren over i to små former, eller en stor.
Sett midt i forvarmet stekeovn i ca 20 – 30 minutter. Må sjekkes innimellom.
Da er de klare for å nytes!
#spisogspar #blogg #bananbrød #banan #mat #hverdag #onsdag #sukkerfri #mamma #mammablogg #helse #livsstil #mars #vinter #vår
Dagens middagtips: Kylling i karri, enkelt å lage!
Hei!
Dette er en av mine favoritt middagsretter: Kylling i karri! Denne retten er proppfull av sunne grønnsaker, og så smaker den så deilig av kokosmelk og karri.
Ønsker dere en nydelig dag!
<3
Kylling i karri
(4 porsjoner)
500 gram kylling
3 dl kokosmelk
2 gulrøtter
1/2 søtpaprika
ca 100 gram sukkererter
1/2 grønnsaksbuljong terning
1 sjalottløk
1 ts raspet ingefær
1 – 2 ss karri (kan bli litt stekt med 2 ss)
salt etter smak
pepper etter smak
1 ts finraspet sitron
1/2 ts korianderfrø malt
Skjære alt i strimler.
Start med å steke løk i en stekepanne.
Tilsett så kyllingen med salt og pepper og litt raspet ingefær, og la den bli gjennomstekt.
Legg strimlete gulrøtter oppi og la de bli litt myke før du legger paprika, sukkererter, karri og buljong.
Tilsett tilslutt kokosmelken og la det småkoke ca 5 minutter.
Da er maten ferdig!
Håper det smaker!
l
#kylling #karri #ris #brokkoli #grønnsaker #sunt #godt #hverdag #mat #blogg #hverdag #mat #middag #mamma #mammablogg #helse #livsstil #foto #sunt























