5 dl konsentrert Fun light med smak av Sweet lemon og guarana
5 dl vann
10 plater gelatin
Legg gelatin platene til bløt i kaldt vann til de myke (ca 5 minutter)
Kok opp vann i en kasserolle mens du rører.
Når gelatinplatene er myke tar du de opp av vannet og presser vannet ut av de. Legg de i det kokende vannet og visp godt så setter du vannet med gelatinen tilsides i ca 5 minutter før du tilsetter saften.
Hell så over i en litt stor skål eller på glass slik som jeg gjorde og sett det kaldt til geleen er stivnet. Det vil ta ca 4 timer.
Både valentinsdag og morsdag er like rundt hjørnet, så idag blir det en oppskrift på rullekake med hjemmelaget eplesyltetøy (siden det var kun epler jeg hadde) og krem toppet med sjokoladehjerter.
Rullekake er kjempegodt og en veldig rask kake å lage, blir alltid like overasket hver gang over hvor fort kaken er ferdig!
Ha en nydelig fredag videre!
💗
Rullekake
3 økologiske egg
2 dl økologisk sukker
2 dl fint speltmel / fint hvetemel
2 ts bakepulver
1/2 dl gresk yoghurt
Fyll
ca 2 dl syltetøy, eller en kan også mose friske bær istedet for syltetøy. Idag bruker vi hjemmelaget eplesyltetøy.
Sett ovnen på 250 grader.
Pisk egg og sukker til eggedosis.
Sikt sammen mel og bakepulver og rør alt sammen.
Tilslutt har du yoghurten oppi.
Hell røren i en langpanne med bakepapir.
Stekes midt i ovnen i ca 4 minutter på 250 grader.
Når kaken er ferdigstekt hvelver du den over på sukret matpapir.
Smør syltetøyet utover mens kaken er varm og rull sammen.
TIPS: Visst du skal ha krem, smørkrem eller ostekrem i kaken må du vente til den er avkjølt. Legg et kjøkkenhåndkle over kaken så den ikke stivner og brekker når du skal rulle. Når den er avkjølt kan du smøre fyllet utover og rulle sammen.
Jeg har her pyntet de med krem med litt rosafarge i, men enda bedre visst du bruker bringebærsyltetøy.
Torsdag allerede! Hvor blir dagene av – tiden bare flyr! Her i Bergen er det – 8 grader og vi er klar for å gå på skøyter idag. Vi tok en tur i går kveld også, det er kjempefint å gå på skøyter ved gamle brann stasjon på Skansen, helt nydelig utsikt også. (se bilder nederst i innlegget)
Hva er vel bedre enn å starte dagen med en helsebringende smoothie? Dette gir energi og holder deg mett lenge da den inneholder havregryn som er gull for kroppen. Smoothie er supert å starte dagen med eller som et mellommåltid, og tilsetter du feks en spiseskje med rapsolje, eller kokosolje også får du i deg sunt og godt fett som er viktig for kropp og hud.
Denne vegetar- tapasen er både sunn og kjempegod. Retten minner mye om taco, men mais skjellene er byttet ut med hjertesalatblader og kjøttet er erstattet med økologiske kidneybønner. Denne retten passer både til lunch, middag og kvelds.
Denne oppskriften på pletter /mini-pannekaker er så å si helt lavkarbo, det er kun 4,0 gram karbohydrater i 2 dl kokosmelk, og det gir lite utslag på blodsukkeret, noe som er bra for de fleste. Når det er så lite karbohydrater i plettene så kan en ha friske bær eller nyrørt syltetøy som tilbehør.
Jeg trodde virkelig at vi var kommet lengre…. vi er jo tross alt i år 2017!
Og fortsatt må diabetikere stikke seg med nåler både her og der. Ja nål og stikking blir det uansett, men du kan velge hvordan du vil ha det, om du vil ha insulinpumpe eller penn, sensor eller stikkepenn for å måle blodsukkeret. Men stikking blir det uansett – om du vil eller ikke!
HVEM er det egentlig som forventer at barn skal bli vant til å bli stukket dag og natt?
Kan de ikke finne opp noe mer humant? Et plaster eller noe som virker litt på samme måte som feks smerte-plaster, er det virkelig så vanskelig???
Hvor er fremskrittet liksom?
Jeg er ikke imponert!
🎀
Diabetes type 1 er ikke virkelig ikke for pyser!
(Min datter som Ninja på karnevalet i fjor)
🎀
Både barn, unge og voksne må tåle MYE!
Min datter er kjempetøff.
En MÅ være tøff, for en har ikke noe valg!
Mange sliter med angst for føling og redsel for å aldri våkne igjen dagen etter.
En må tåle at folk ser rart på en og tror at en er full, visst en sjangler seg gjennom gatene, når dette egentlig skyldes lavt blodsukker og føling.
En må tåle at noen ( de uvitende) tror du er sprøytenarkoman når du setter insulin i offentlighet, feks på Mc Donalds.
En må tåle at andre stapper i seg med kaker, is og sukkerspinn på feks 17.mai, og du selv må være MYE mer forsiktig, regne karbohydrater for hver matbit, og ihvertfall kan du bare glemme sukkerspinn, ellers går blodsukkeret helt i spinn!
🎀
Min datter er skikkelig oppstukket på fingre, lår og mage nå.
Vi prøvde en liten periode insulinpumpe, men den var så ubehagelig å ha på…. Altfor stor og klumpete- og vondt var det også!
Men gode nyheter: Langtidsblodsukkeret til Vesla har nå gått ned fra 10,4 til 7,8 på ca 6 uker!
Det er vi kjempefornøyd med, men det krever tøff jobbing dag og natt for å få dette til, og selv om en gjør så godt en kan så er det ikke selvsagt at blodsukkeret er under kontroll.
Det er så mye som spiller inn som sykdom, stress og hormoner for å nevne noe.
🎀
Vi har hatt nå en to ukers periode hvor vi har måtte stå opp en gang i timen om natten for å måle blodsukker og sette mer insulin da blodsukkeret ikke ville gå ned.
Det har begynt å roe seg litt ned igjen nå, heldigvis, men dette er helt vanlig å ha sånne perioder når en har diabetes type 1.
Dette er utrolig slitsomt for den som har diabetes som hele tiden blir stukket om natten, og for foreldrene også, det blir lite søvn i heimen.
Og hvordan skal foreldre kombinere å være oppe hele natten og full jobb?
Kikert snacks kan du spise med god samvittighet da de er svært rike på mange næringsstoffer som folat, kopper, fosfor, jern og magnesium for å nevne noen.
Kikerter virker kolestrolsenkende og virker forebyggende mot hjertesykdom.
Den skal visstnok også virke stabiliserende på blodsukker og forebygger diabetes.
Kikerter inneholder også mye vannløselige fiber som virker prebiotisk og er bra for tarmfloraen.
Kikert snacks er godt for både store og små 🙂
God helg!
💗
Kikert snacks
♥ ca 410 gram kikerter på boks
♥1 ss olivenolje
♥ krydder: velg det du liker, vi har her salt, pepper, timian og oregano.
Sett stekeovnen på 220 grader.
Skyll kikertene og tørk av de med tørkepapir eller et rent kjøkkenhåndkle.
Ha kikertene over i en ildfast form og bland inn olivenolje og krydder.
Kikertene stekes i ovnen i ca 30 minutter, lurt å røre litt i de innimellom.
Du kan oppbevare kikert snacks i 4-5 dager på et tørt sted.
Den siste tiden har det vært en del fokus på kollagen i media og at dette skal være så bra – både for hud og helse!
Bruker du hjemmelaget kraft i matlagingen har dette et høyt innhold av kollagen og det er mye sunnere enn ferdig buljong kjøpt på butikk med masse e-stoffer.
Idag vil jeg dele en oppskrift på hønsekraft /hjemmelaget hønsebuljong.
Hønsekraften som er i vannet hønen er kokt i, må du ta vare på, den er virkelig gull for kroppen!
Dette kan brukes til sauser og supper senere.
Jeg har kokt inn hønsekraften til en konsentrert kraft som jeg har silt og hellet over i små isbit-former, og så fryse ned til senere bruk. Kjempegodt og så mye sunnere enn å kjøpe ferdig hønsekraft eller buljong på butikk.
Hvorfor er det bra med kollagen?
Kollagen er et protein som vi har mest av i kroppen og det bygger opp vev som hud, ledd, bein og brusk.
Kollagen er også betennelses-dempende, motvirker aldringstegn, reduserer smerter i ledd og er godt for fordøyelsen.
💗
Hjemmelaget hønsebuljong/ hønsekraft
1 løk
2 fedd hvitløk
ca 3 kg frossen høne
vann som dekker hønen
2 gulrøtter
salt etter smak
pepper etter smak
3 stk laurbærblader
💗
Start med å legge frossen eller tint høne i en stor gryte og dekk med vann.
Skjær opp to gulrøtter og en løk og ha oppi gryten sammen med laurbærblader.
Tilsett salt og pepper.
Sett på lokk og la det koke ca 3 timer til kjøttet er mørt (det vil ta lengre tid om kjøttet er frossent).
Når kjøttet løsner fra lårbeina er kjøttet ferdig kokt.
Løft hønen opp fra gryten og legg på et fat. La kjøttet avkjøles før du håndplukker alt kjøttet av.
Kjøttet kan avkjøles helt og fryses til senere bruk, eller du kan fortsette med en gang for å lage feks hønsefrikasse, oppskrift finner du HER.
Sammen med hønsekraften som er igjen i gryten legger du hønseskrotten oppi og la det småkoke uten lokk så lenge du orker til du har en konsentrert kraft .
Når du har en konsentrert kraft igjen i gryten så tar du ut beina og siler kraften.
Hell over i feks små isbit-former, avkjøl, og frys ned til senere bruk.
Dette passer til supper og sauser, eller stek kylling i hønsekraft, det blir kjempegodt og så mye sunnere enn å kjøpe ferdig hønsekraft eller buljong på butikk.
Bland ingrediensene sammen til en tykk, våt og klissete røre.
La det svelle i 10 minutter.
Hell den våte røren over på smurt (med nøytral matolje) bakepapir og stryk utover med feks en slikkepott, Det skal være et tynt lag (så tynt som du liker knekkebrødene).
Sett brettene på nederste og nest nederste rille i stekeovnen i ca 15 minutter.
Da tar du det ut av ovnen og skjærer røren som har størknet i ønsket størrelse.
Sett brettene inn igjen i ovnen (bytt plass da) og stek i ca 15 – 20 minutter til, gjerne med et bakepapir eller aluminiumsfolie over så de ikke blir svidde. Er knekkebrødene ikke harde (crispy )nok kan de stå i ovnen på 100 grader til de er klare.