Denne smoothien inneholder kun 5 gram karbohydrater pr glass, og er supert for diabetikere. Jeg har brukt som søtning Fun saft med smak av Wild berries som er en favoritt her i huset.
Denne smaker kjempegodt og skled ned både hos store og små.
Bringebær er så godt, og idag laget jeg bringebærsmoothie til barna mine da de kom hjem fra skole og barnehage. Smoothie er et supert mellommåltid, sånn som idag når en er litt sulten, men må vente en times tid til middagen er klar. Bringebær er sunt og godt og inneholder lite karbohydrater som vi har en del fokus på nå når Vesla har fått diabetes type 1.
🌺2 ts flytende akasie honning (ca 10 gram karbohydrater)
Totalt blir det ca 24 gram karbohydrater, jeg helte smoothien i 3 små glass, og da blir det 8 gram karbo pr glass.
Skyll bringebær og ha de i en blender eller en mugge (som jeg gjør det, men da bruker jeg en stavmikser til å blende med) og hell kokosmelk og søtning oppi.
Enklere middag å lage enn dette skal du lete lenge etter, for å ikke snakke om rask, det tar ca 15 – 20 minutt å lage så dette er rene fast-food, bare MYE sunnere! Dette falt i smak hos både store og små her i huset.
Det smaker også kjempegodt med feks ris eller pommesfrites til denne middagen.
Ønsker deg en fin dag videre!
Baconsurret kylling med mozzarella og avokadosalat
(4 porsjoner)
500 gram kyllinglårfilet (8 deler)
8 baconskiver
1 agurk
2 avokado
2 mozzarella oster
en boks cherrytomater
maldon salt etter smak
pepper etter smak
litt olivenolje
Surr bacon rundt hver kylling filet og stek på middelshøy varme i en stekepanne, snu de forsiktig innimellom så de blir stekt på alle sider, Pass på at de er gjennomstekte. Det trengs ikke salt og pepper da baconet har mye smak.
Lag salat av avokado, vasket og oppskjærte cherrytomater og agurk, og mozzarella skjært i skiver. Smak til med litt maldon salt, pepper og olivenolje på salaten.
Idag er det linser på menyen: linser er billig og sunn mat som er rike på proteiner, folat, fiber og vitaminer; spesielt B 1 som gjør at linser kan også være et godt alternativ til kjøtt.
Vi har brukt vossakorv i denne retten, men du kan gjerne bruke en annen god pølse eller kjøtt visst du heller vil det.
I denne uken er det forresten 20 % rabatt på Rema 1000 på all ferskvare (når du har Æ- appen ) , så da kan det være lurt (visst du har mulighet til det) å handle inn litt ferskvare mat 😉
Ønsker deg en superfin dag!
Linser med vossakorv
(4 porsjoner)
300 gram grønne linser
ca 150 gram pølse (vi har brukt vossakorv i dag)
vann (så mye at linser og pølse dekkes)
1 terning grønnsaksbuljong
1/2 stor løk
2 ss olivenolje
2 gulerøtter
ca 1 1/2 ts maldon salt ( etter smak)
ca 1 1/2 ts pepper (etter smak)
1 fedd av hvitløk
3 stk Laurbærblad
Start med å skylle linsene et par ganger. Legg linsene i en skål og ha vann over så de dekkes i ca 1 time.
Skyll linsene igjen etterpå.
Skjær opp 1/2 løk, og stek løk i 2 ss olivenolje i en stor gryte.
Skjær 2 gulerøtter i skiver, skjær pølsen i terninger og ha det oppi gryten.
Tilsett et fedd hvitløk , 3 stk Laurbærblad, salt og pepper.
Hell linsene i gryten og rør tørt sammen.
Ha vann og buljong over slik at linsene dekkes. Rør litt innimellom mens det kokes, og ha lokk over når du ikke rører. Viktig å følge med så det ikke blir svidd!
Fyll opp innimellom med vann så linsene hele tiden er dekket med vann.
Kok i ca 30 minutter.
Topping : Stekt squash med purreløk.
1/2 squash
1 purreløk (den hvite delen av purreløken)
1/2 ts maldon salt
1/2 ts pepper
2 ss olivenolje
Stek purreløken med olivenolje.
Tilsett salt og pepper.
Tilslutt legger du squash i skiver i steikepannen.
Stek alt i ca 5 – 7 minutter , squashen skal være myk, da er det ferdig!
En skikkelig gråværsdag i Bergen idag, det regner og regner og mørke skyer henger over oss. Jeg har vært på skolen til datteren min og satt insulin til lunsj og snakket litt med lærerne, jeg holder nå på å formulere en søknad om assistent og hjelpebehovet for datteren min som fikk diabetets type 1 for 2 måneder siden. Jeg har vært mye på skolen hennes siste tiden, hver eneste skoledag og gjerne flere ganger for dagen for å sette insulin eller møter med lærere og rektor.
Jeg har tilogmed stått foran 30 lærere ved skolen og snakket om diabetes og føling etter ønske fra rektor i en hel time! Og jeg som HATER å stå foran folk å snakke, det er jo skikkelig skummelt synes jeg. Normalt ville jeg lagt i fosterstilling under dynen hjemme visst jeg skulle gjort noe sånt – og så foran LÆRERE!!!!! ….. Men det gikk overaskene bra, men jeg gruet meg på forhånd sinn-sykt mye! Utrolig hva en klarer når en bare bestemmer seg for at dette skal jeg klare og forbereder seg godt!
Sashimisalat er det beste som finnes, veldig enkelt å lage og passer hele året. Salmalaks smaker nydelig sammen med avokadosalat, mango og ristede sesamfrø. Dette er en god og mettende salat.
Ha en flott mandag!
Sashimisalat med mango og ristede sesamfrø
(1 porsjon)
ca 150 gram salma laks
1 sjalottløk
agurk
1 avokado
1/2 mango
4-5 blader hjertesalat
2 ss sesamfrø
Tilbehør:
soyasaus
Wasabi
syltet ingefær
Start med å vaske og skjære i passende stykker hjertesalaten.
Så fjerner du skallet fra avokadoen og tar bort stenen og skjærer avokadoen i skiver.
Del mangoen i to og del mango kjøttet i passende deler.
Skjær med en skreller agurken på langs så du får tynne strimler.
Skjær salma laksen opp i tynne stykker.
Skjær i skiver sjalottløken.
Varm sesamfrø mens du rører i en stekepanne til de blir lett gylne.
Ha alt i en bolle passe stor til salat og strø over med sesamfrø.
Du kan ha litt soyasaus over salaten eller ha soyasausen i en liten skål ved siden av, så kan du dyppe sashimisalaten i soyasausen. Ha gjerne wasabi og syltet ingefær som tilbehør.
Så står en ny uke for døren og her kommer tips til ukemeny for den kommende uken.
Det er mye penger å spare visst du planlegger en middagsmeny for uken, bruker det du har i kjøkkenskap og fryser, og ikke minst hvor du handler, lurt å følge med hva som er salg på uke for uke 😉
Her startet dagen med baking, og idag ble det red velvet muffins med litt mindre karbohydrater og sødme fra rødbete!
Hver muffins inkludert toppingen har ca 13 gram karbohydrater.
Etterpå gikk vi på skøyter, denne gangen innendørs i en ishall, og det var virkelig kjempegøy å gå til musikk!
Nå er det pizzabaking på gang 🙂
God lørdag til deg 💗
Lavkarbo rødbete- muffins
(12 stk)
50 gram sukrin gold
50 gram økologisk sukker/ brunt sukker
50 gram havremel
50 gram mandelmel
50 gram økologisk speltmel/hvetemel
1,5 ss bakekakao
1,5 ts bakepulver
1 ts natron
1/2 vaniljestang, frøene
50 gram smør
2 egg
1 rødbete ca 140 gram med skall (kokes og skrelles så moses til ca 1 dl puree)
150 gram kesam
Frosting
200 gram phiadelphia ost
100 gram smør
150 gram sukrinmelis
100 gram melis
1 ss sitronsaft
Stekes på 200 grader (over og under varme) midt i ovnen.
Start med å koke rødbeten med skall i en kasserolle med vann til den er mør. Da skreller du av skallet og moser den til en pure med feks en stavmikser. La det stå og avkjøles litt.
Mål opp det tørre og ha det i en bakebolle, tilsett så resten av ingrediensene og rødbetpureen og bland sammen, gjerne med en kjøkkenmaskin på laveste hastighet, men ikke la den gå for lenge da går luften ut av muffinsrøren.
Bruk gjerne en iskrem-skje og ta en skje i hver muffins-form (ca 3/4 fulle muffins former)
Sett midt i stekeovnen i ca 15-20 minutt.
Lag frosting: Ha alle ingrediensene i en bolle og kjør det godt i en kjøkkenmaskin.
Dagens middagstips er baconsurret kylling med grønnkål, brune bønner og ris – en sunn og god middag. Både bønner og ris er typisk hverdagsmat i Brasil. Dette er en deilig middag både for store og små!
Skyll i kaldt vann bønnene og ha de i en liten kasserolle. Kok på middelshøy varme sammen med 1,5 dl vann, litt salt og en presset hvitløk mens du rører innimellom.
Rull en rå baconskive rundt hvert kyllingstykke og stek i en stekepanne (trengs ikke salt da baconet er ganske salt og smakfull). La de steke på middelshøyvarme i ca 30 minutter til kyllingen er gjennomstekt (ca 15 min på hver side).
Legg grønnkålen i en stekepanne i 1 dl vann, litt salt, litt pepper,1 presset hvitløksfedd og 1 ss eddik, stek grønnkålen til den er helt myk ( ca 10 min).
Dagens middagstips er fusilli med røkelaks og fløtesaus som er en kjempegod middag, laks er jo så godt og smaker virkelig nydelig med fløtesaus. Lakserosene snurrer du lett sammen med en teskje rogn i midten av hver rose. En rask og lett middag å lage i en travel hverdag, ferdig på ca 25 minutter.
♥
Ønsker deg en super dag!
Fusilli med røkelaks og fløtesaus
(4 porsjoner)
ca 400 gram pasta
ca 300 laks
3 dl matfløte
2 1/2 dl melk
1 ss maizenna
185 gram hele sjampinjonger
ca 6 stk cherrytomater
1 shalottløk
salt
pepper
2 ss olivenolje
litt persille
en knivspiss med muskat
Rød Lodderogn
♥
Start med å skjære en shalottløk i skiver og stek den med en ss olivenolje i stekepanne i ca 1-2 minutter. Tilsett oppskjærte cherrytomater og sjampinjonger
Skjær ca 50 gram laks i terninger og stek den sammen med løk og cherrytomater i ca 2 minutter. Tilsettt krydder som persille, pepper og salt.
Hell matfløten oppi. Bland 1 ss maizenna sammen med 2 1/2 dl kald melk og hell oppi stekepannen. Bland alt sammen med en ss olivenolje og la det småkoke til det blir kremete. Skjær i skiver resten av laksen og lag små roser med litt rød rogn midten.
Dette er en av mine favoritt kaker, og jeg har laget mange slags versjoner av denne kaken, og denne jeg idag deler her er med nøtte og mandelbunn med et hint av appelsin og kanel. Dette ble en kjempegod smaks kombinasjon.
Sett stekeovnen på 160 grader (over og under varme)
Ha eggehviter i en bolle og eggeplommer i en (eggeplommene trenger du til den gule kremen)
Visp eggehviter til en fluffy krem som kan stå av seg selv.
Bland sukrin og mandelmel sammen med revet appelsinskall, salt og kanel. Vend så dette forsiktig inn i den fluffy eggehviten.
Kle en kakeform med bakepapir og hell kakerøren i formen og sett midt i stekeovnen i ca 20 – 25 minutter.
Når kaken er ferdig tar du kaken ut og lar den stå å kaken avkjøles litt.
Gul krem:
6 eggeplommer
1 dl kremfløte
ca 65 gram sukrin melis eller annen søtning
150 gram smeltet avkjølt smør
1 ts vaniljepulver eller frøene fra en vaniljestang
Start med å smelte smøret og la det avkjøles mens du varmer forsiktig under røring eggeplommer, sukrin, vanilje og fløte. Når du nærmer deg kokepunktet vil det bli tykkere, bland så inn smøret. Sett det til avkjøling.
Smør den gule kremen over den avkjølte kakebunnen og pynt gjerne med bær og / eller revet sjokolade.