Ja nå er det starten på utendørs-sesongen og alt som kan krype å gå kommer frem fra- gudene vet hvor- for å nyte de lyse dagene og være sosial. Jeg har veldig lyst på nye møbler til terrassen, men det er vanskelig å bestemme seg da utvalget er stort (og mye er altfor dyrt) i butikkene, eller skal en rett og slett lage noe selv av for eksempel paller? Her kommer noen bilder av hagemøbler jeg synes var fine.
200 gram smør / eller cocosa som er et sunnere alternativ
eventuelt 1-2 ss kaldt vann visst deigen er tørr.
Fyll:
3 egg
1 dl melk
1 1/2 dl mager kesam
1 ts salt
1 ts pepper
200 gram revet hvitost
1 sjalottløk
50 gram skinke
friske timian urter
friske koriander urter
Bland smør / cocosa og mel til en deig, eventuelt ha 1 – 2 ss med vann i deigen visst den blir for tørr. Brukes du cocosa kan du gjerne ha litt salt i deigen også for å gi litt smak. Når deigen er glatt og smidig setter du den kaldt i kjøleskapet for 30 minutter.
Mens deigen hviler i kjøleskapet kan du lage fyllet.
Visp egg, melk, kesam, salt og pepper i en bolle. Visst du vil kan du tilsette urtene i blandingen eller kun på toppen.
Tilsett revet ost, 1 sjalottløk i skiver og oppskjært skinke.
Sett stekeovnen på 200 grader.
Sett utover muffinsformer på et stekebrett og press litt paideig ned i formen, press deigen oppover på sidene så de får en tynn og høy kant.
Så heller du fyll oppi og eventuelt urter på toppen.
Sett til steking i ca 30 minutter – obs lurt å følge med så de ikke blir brent! Legg gjerne et bakepair over de så de ikke blir så fort svidd på toppen.
Når paien har stivnet og begynt å bli gyllen er den klar for å nytes.
Endelig har vårfølelsen kommet hos meg også! Høres klisje-aktig ut, men det er så herlig å høre disse små fjærballene synge og kvitre tidlig på morgenen og utover dagen. Nydelig sol idag og nå steker vi pannekaker til en liten skogstur for å se etter flere vårtegn. Her kommer noen vår bilder fra ifjor.
Hjemmelaget rullekake er kjempegodt og veldig raskt og enkelt å lage. Kaken kan også lages sukkerfri, da erstatter du sukkeret med sukrin gold som passer ypperlig i kakebaking, men husk at sukrin er dobbelt så søtt, så da må mengden halveres. Denne kaken er med hjemmelaget eplesyltetøy og krem toppet med sjokoladehjerter.
Stekes midt i ovnen i ca 4 minutter på 250 grader. Følg med for stekingen går fort!
Når kaken er ferdigstekt hvelver du den over på sukret matpapir.
Smør syltetøyet utover mens kaken er varm og rull sammen.
Før servering skjærer du kaken i skiver og visst ønskelig topper du med feks krem.
TIPS: Visst du skal ha krem, smørkrem eller ostekrem i kaken må du vente til den er avkjølt, ellers vil kremen smelte med en gang. Legg et kjøkkenhåndkle over kaken så den ikke stivner og brekker når du skal rulle. Når den er avkjølt kan du smøre fyllet utover og rulle sammen.
Jeg har her pyntet de med krem med litt rosafarge i, men enda bedre visst du bruker bringebærsyltetøy.
Dette bananbrødet smaker helt nydelig og er i tillegg helt fri for raffinert sukker! Den eneste søtningen er en banan og litt akasie honning. Brødene hever seg ikke stort, men er luftige og fine inni allikevel. Smaker kjempegodt med ost eller syltetøy.
Jeg har brukt frossen banan i disse brødene. Jeg pleier å fryse ned bananer når skallet begynne å bli brunt. Først tar jeg av skallet og deler de i mindre deler, så har jeg det over i en pose og legger det i fryseren. Da er bananene klare til bruk i kakebaking, bananis eller smoothies.
Idag startet dagen med en smoothie som smakte kjempegodt, før vi hastet videre til barnehage og skole. Det er første gang jeg lager smoothie med papaya, og faktisk første gang jeg smaker på denne eksotiske og ganske dyre frukten, og jeg må innrømme at jeg ble skuffet over smaken. Leste litt om papaya og tilberedning på nettet, og fant ut at noen dråper sitron skal fremme en søtsmak hos papaya. Papaya er i tillegg rik på blant annet vitamin c og B – vitaminet folat. Frøene smaker ganske likt på pepper og kan visstnok erstatte det i matlaging. Dette er en god og mettende smoothie med havregryn, du kan også tilsette litt avokado for å få det sunne fettet.
ca 4 dl melk /eller mandelmelk, juice (tilfør litt og litt til ønsket konsistens)
søtning: flytende akasie honning eller sukrin gold
Del papaya i to og fjern frøene. Ta fruktkjøttet ut og legg det i blenderen /stavmikser, press noen dråper sitron over . Fjern skall av banan og del i mindre deler, vask bærene og legg alt i blender. Tilsett havregryn og litt av melken og sett blenderen på. Tilsett melk til ønsket konsistens. Tilslutt smaker du til med ønsket søtning.
Jeg er veldig glad i knekkebrød, og nå var det lenge siden jeg hadde laget det, så igår kveld ble det knekkebrød laging her i huset! Disse knekkebrødene er crispy og veldig gode på smak. De smaker kjempegodt med syltetøy eller ost.
Bland ingrediensene sammen til en tykk, våt og klissete røre.
La det svelle i 10 minutter.
Hell den våte røren over på smurt (med nøytral matolje) bakepapir og stryk utover med feks en slikkepott, Det skal være et tynt lag (så tynt som du liker knekkebrødene).
Sett brettet med bakepapiret på nest nederste rille i stekeovnen i ca 35 minutter.
Da tar du det ut av ovnen og skjærer røren som har størknet i ønsket størrelse.
Sett brettet inn igjen i ovnen og stek i ca 35 minutter til, gjerne med et bakepapir eller aluminiumsfolie over så de ikke blir svidde. Er knekkebrødene ikke harde (crispy )nok kan de stå i ovnen på 100 grader til de er klare.
Skyll kikertene og hell de over i en middels stor skål. Vask og skjær opp salat. Skjær tofu i terninger. Skjær tomatene i ønsket størrelse. Bland alt sammen i skålen og smak til med salt, pepper, olivenolje og tabasco.
Helt utrolig himmel igår kveld! Nå bor vi inni en skog så har ikke noe særlig utsikt, men var sikkert helt fantastisk for de som ser mot havet. Vi så bare himmelen over tretoppene, men det var jo ikke “bare – bare” det var nydelige rosa og blå farger.
Nå har vi akkurat kommet hjem fra en liten skogstur. Og jeg kjenner jeg blir små irritert og ganske oppgitt over alle hunde-bæsj posene som ligger slengt i naturen! Har en først fått hund må en ta ansvar for bæsjen også, og ikke bare slenge det i fra seg! Det er utrolig MANGE sånne bæsje-poser i skogen hvor vi pleier å gå, det henger i trær og det ligger strødd langs stien. Posene tar kjempelang tid for naturen å bryte ned og blir dermed liggende leeeenge….!
Beklager, men jeg måtte bare få dette ut! Bortsett fra det var turen tipp topp:)