Jeg har siste tiden hatt dilla på smoothies og smoothie-bowl, så her deler jeg bilder og oppskrift på frokosten min idag 😀 😀 😀
Smoothies er som jeg har skrevet om tidligere super måte å bruke opp rester (om du har feks noen tomater i kjøleskapet eller spinat, eller litt salat igjen så kan det brukes!) Du kan også lett gjøre den mer mettende ved å tilsette gode fettkilder som kokosmelk, kokosolje og avokado for å nevne noe. The sky is the limit!
Smoothie blir jeg aldri lei av, og det jeg liker aller best med å lage smoothie er at det er en super måte å bruke opp rester på! Du kan tilsette så mye mer en bare det tradisjonelle! Som feks kan du tilsette egg- da gjør du dermed smoothien mer næringsrik også! Cherrytomater er også godt i smoothie, og har du noen salat rester kan du også tilsette det 😀
Topp smoothien med feks: frosne bringebær, blåbær, kokosflak, peanøtter, hakkete mandler, og ha gjerne noen spruter med Sukrin Syrup Caramel fra Funksjonellmat.no
Du trenger også en blender eller en stavmikser.
Start med å skylle de frosne bærene og ha de over i en blender (eller feks et desiliter mål dersom du bruker en stavmikser)
Tilsett gresk yoghurt, avokado, vaniljeessens og søtning og kjør det til en glatt smoothie.
Topp med det du ønsker eller forslaget jeg har over og server straks.
Håper det smaker!
Ønsker deg en god dag videre!
Følg meg gjerne på instagram for mer inspo: @katrinestenhjem
Denne blomkålsuppen ble barer såååå god! Idag har jeg brukt en pakke med Tine smøreost med smak av urter for å gi enda mer smak til suppen – og det ble en perfekt kombo!
En av mine favoritt desserter er lavkarbo riskrem med salt karamellsaus; jeg ble inspirert til å lage min versjon av desserten da jeg så Ida Gran Jansen på God morgen Norge med sin oppskrift (som inneholder sukker) for ca 1 års tid siden. Dette er bare syyyyykt godt og anbefales å teste 😀
OBS: denne karamellsausen stivner viss den settes i kjøleskapet (prøver du å varme opp igjen stivnet karamellsaus vil den skille seg), og bør stå ca 15 min i romtemperatur etter at den er nykokt før servering. Prøver du å varme opp igjen stivnet karamellsaus vil den skille seg.
ca 2 ss sukrinmelis eller annen søtning (etter smak)
noen dråper vaniljeessens (etter smak)
noen dråper mandelessens
Visp kremfløten til krem sammen med søtning og vaniljeessens.
Bland inn en boks med cottage cheese med feks en slikkepott.
Sukkerfri salt karamellsaus
2 ss smør
3 dl kremfløte
ca 4 ss sukrin gold (etter smak)
en liten knivspiss salt
Noen hakkete mandler til topping/ pynt.
Karamellsausen lages rett før servering.
Bland sammen smør, kremfløte. sukrin og salt i en tykkbunnet kjele.
La det småkoke til den begynner å bli litt tykk, men husk den vil fortsette å tykne når den blir nedkjølt.
Hell sausen over på et glass og la det avkjøles litt i romtemperatur til den skal brukes som topping til riskremen. Setter du den i kjøleskapet for lenge vil den bli tykk som karamell fudge og den skiller seg dessverre ved oppvarming igjen.
TIPS: The Bodylab har en ferdig salt karamellsaus (og bringebær og sjokoladesaus) om du ikke vil lage selv:
Disse kulene er forresten supre å ha med seg på tur også, du kan for eksempel bytte ut noe av peanøttmelet med proteinpulver så får du en snickers-proteinbar!
Snickers kuler
ca 9 stk
ca 60 gram peanøtter malt til peanøttsmør (bruk en blender eller stavmikser)
ca 2 sprut med Sukrin Syrup Caramell (eller Sukrin Syrup) fra Funksjonellmat
ca 80 gram Sukrin sjokolade eller annen sukkerfri sjokolade
Ha peanøttsmør, peanøttmel og Sukrin Syrup Caramell oppi en bolle, kna det til en fast deig, juster eventuelt med peanøttmel eller Sukrin Syrup Caramell og rull ca 9 kuler som legges i kjøleskapet.
Smelt sjokolade over vannbad eller i mikroen.
Rull peanøttkulene oppi den smeltete sjokoladen og legg de på et fat gjerne med bakepapir oppå.
Dryss gjerne litt hakkete peanøtter over før du setter de inn igjen i kjøleskapet.
Oppbevarers i kjøleskap, holder seg gode en ukes tid.